Jak vybrat správnou základní školu?
Výběr školy, zejména té první, obvykle nenecháváme náhodě. Vyvíjíme často nadlidské úsilí, abychom prověřili či ověřili ty vzdělávací instituce, které máme k dispozici. Ne vždy se zaměřujeme na to podstatné. V momentě, kdy nemáme žádné reference od známých, přichází na řadu často zkoumání různých informací ze stránek školy. O údaje není nouze, ale které jsou pro výběr školy důležité?
Školní vzdělávací plán nemusí odhalit nic
Pravděpodobně jste se už někdy setkali s termínem školní vzdělávací plán (ŠVP). ŠVP je v současnosti stále povinným dokumentem školy, který musí vycházet z Rámcového vzdělávacího plánu společného pro základní vzdělávání v ČR. V článku s ním začínáme proto, že zrovna on nemusí říkat nic o tom, jak škola funguje a jaká je, a že byste s ním proto neměli ztrácet mnoho času.
Idea byla, že se na vzniku takového školního dokumentu bude podílet tým učitelů, tudíž budou všichni vyučovat ve stejném duchu a budou způsob předávání obsahu vzdělávání tvořit a hodnotit společně. ŠVP totiž upřesnuje nejen obsah učiva, ale i řekněme filozofický směr, sdílené hodnoty, způsob hodnocení žáků apod. Na některých školách se daří neustálou péčí a aktualizacemi držet tento dokument v tvořivé rovině, ve které vznikla. Jinde se stává bohužel mrtvým dokumentem (nebo jím byl již v době svého vzniku), a tedy nevypovídá vůbec nic o tom, jak a co se na škole učí či hodnotí. Můžete tedy narazit na zcela formální materiál, a pokud nemáte jak jeho fungování ověřit, těžko podle jeho obsahu vyberete, nebo nevyberete školu.
Daleko zajímavější a spolehlivější je zpráva České školní inspekce, která je veřejně přístupným dokumentem a dostanete se k ní přímo ve škole, kde musí být 10 let archivována. Stejně tak si ji můžete vyžádat na příslušném inspektorátu České školní inspekce, který naleznete na jejích stránkách (www.csicr.cz). Problémem ovšem může být velký časový rozestup mezi zprávou a nástupem vašeho dítěte do školy. Mohlo se mezitím na škole leccos změnit.
Výroční zpráva je správná volba
Podobně obsáhlým veřejným dokumentem, který vás seznámí s fungováním školy v rámci jednoho roku, s jejími aktivitami, hospodařením apod., je výroční zpráva školy, kterou zpracovává ředitel. Jsou v ní informace o počtu žáků o tom, kolika kvalifikovanými a nekvalifikovanými pracovníky škola disponuje, jak se řeší výuka cizích jazyků, kolika je škola vybavena třídami a speciálními učebnami jak se učitelé dále vzdělávají, jaké aktivity se třídami podnikli v rámci školního roku.
Zjistíte z ní, jak škola integruje děti se speciálními potřebami, jak zachází s nadanými, jakých výsledků dosahují žáci ve srovnávacích testech a jak jsou úspěšní při přestupu na gymnázia. Dozvíte se, zda škola jezdí na školu v přírodě, jestli má nějaké celoškolní akce, kolik a případně i kdy.
Zprávu najdete ve škole (nebo na stránkách školy) a je možné z ní pořizovat kopie. Pokud vás ve zprávě cokoli zaujalo, ptejte se ve škole, zda se v tom bude pokračovat i v dalším školním roce. Nezapomeňte, že zpráva je o tom, co bylo, v žádném případě neříká nic o tom, co bude následující rok. Tak abyste pak nebyli nepříjemně překvapeni!
Webové stránky jsou vizitka
Zajímavé informace, které vypovídají něco i o tom, jak se škole daří prezentovat veřejnosti, najdete na letáčku školy (či v brožuře) a na jejích webových stránkách. Podoba a obsah nejsou sice vše, ale i z toho si člověk obrázek udělá a škola musí počítat s tím, že první dojem je důležitý. Obvykle se tu dá nalézt přehled akcí školy, stránky jednotlivých tříd, někdy i systém domácích úkolů, týdenní plány a další detaily fungování žáka ve škole, sdílené hodnoty.
Na webu stojí za to, nakouknout např. do školního řádu nebo zápisů ze zasedání školního parlamentu, pokud jej má škola zřízen (což je obvykle příjemný signál o tom, že škola zachází se svými žáky jako s partnery, kteří se podílejí na chodu školy a spoluvytváří její klima). Fotogalerie z výuky, z projektů apod. mohou vypovídat o atmosféře školy a o tom, zda jsou tu učitelé zalezlí ve třídách jako jezevci, nebo zda pracují i týmově a své výsledky (i procesy ve třídě) prezentují i vně svých čtyř stěn. Podobně na vás určitě dýchne atmosféra i ze školního časopisu či školních nástěnek.
Jakými dokumenty se má smysl zabývat, když nás tlačí čas?
Projděte si poslední inspekční zprávu.
Pokud je zpráva inspekce starší než dva roky, vyplatí se k ní projít ještě výroční zprávu školy.
Nahlédněte na webovou prezentaci školy. Jak na vás působí?
Přečtěte si školní řád – ukáže vám nejlépe, jaké hodnoty škola vyznává a jak jedná se žáky. Je důležitější vybavit žáky kompetencemi, nebo je trestat za chyby, které udělají?
Až budete ve škole, pročtěte si nástěnky a nahlédněte do tříd. Odpovídá klima tomu, co jste si přečetli? Pokud ano, víte vše, co potřebujete!
Autorka: Markéta Breníková