Žáci s Hejného matematikou mají lepší výsledky

09. 05. 2022     sekce: Informace     autor: Radomír Habermann     tisk: tisk článku

Žáci 4. tříd ZŠ, kde se učí matematiku tzv. Hejného metodou, jsou v ní v průměru lepší než ostatní děti. Vyplývá to ze studie „Hejného metoda výuky matematiky v mezinárodním výzkumu TIMSS“, kterou vypracoval Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (UK) v Praze. Výzkum ale ukázal, že obliba matematiky není ve školách s Hejného metodou vyšší než u jiných žáků.

O studii, kterou na svém webu zveřejnila Nadace České spořitelny, informovala mluvčí neziskové organizace EDUin Pavla Lioliasová.

Hejného matematika je založena na konceptu, podle kterého má dítě objevovat matematiku samo, pomocí her a tvůrčích úkolů. Metodu využívá při výuce podle společnosti H-mat přes 750 ze zhruba 4100 základních škol v ČR. Její propagátoři tvrdí, že vede k hlubšímu porozumění matematice. Naopak kritici Hejného metodě vytýkají, že se nedostatečně věnuje nacvičování běžných výpočtů, může vést k nepochopení matematiky a pomalosti při počítání.

Aktuální studie Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání však ukázala, že žáci s výukou Hejného metody za ostatními dětmi nezaostávají, naopak v některých úlohách jsou proti nim lepší. Podle vedoucího výzkumného týmu z Pedagogické fakulty UK Davida Gregera se to týká zejména řešení náročnějších úloh, které vyžadují používání matematických znalostí i uvažování.

Nepřeceňovat, upozorňují autoři

Autoři průzkumu nicméně zároveň varovali před přeceňováním lepšího výsledku žáků vyučovaných Hejného metodou. Upozornili, že rozdíl mezi žáky s Hejného metodou a bez ní se při mezinárodním testování TIMSS z roku 2019 proti roku 2015 snížil. V roce 2019 totiž pravděpodobně v testech bylo víc úloh, které vyhovují žákům s běžnou výukou matematiky. Alespoň některé prvky Hejného metody zařazovalo do výuky v roce 2017 podle průzkumu České školní inspekce v pátých třídách 43 procent učitelů. „Překvapilo nás, že pouze polovina z nich používá učebnice autorského kolektivu profesora (Milana) Hejného,“ poznamenal Greger. Data podle něj ukázala, že žáci ve třídách s Hejného učebnicemi dosahují lepších výsledků než tam, kde se Hejného matematiku učí bez příslušných učebnic.

Obliba matematiky rozhodně neroste

Vědci rovněž zkoumali, zda je pravda, že Hejného metoda zlepšuje vztah žáků k matematice, jak tvrdí její propagátoři. To se podle vědců ale nepotvrdilo. Obliba matematiky ani sebedůvěra v matematice se podle průzkumů u žáků vyučovaných Hejného metodou neliší od ostatních žáků, uvedli autoři studie. Připomněli, že podle zjištění z roku 2019 patří ČR k zemím s podprůměrnou oblibou matematiky, přičemž její popularita klesala stále od roku 1995. Zároveň platí, že čtvrťáci mají matematiku radši než osmáci. Ostatně klesající popularita tohoto předmětu se projevuje i u starších žáků a studentů – ke státnímu didaktickému testu z matematiky se letos přihlásilo jen 17 procent maturantů, tedy asi o dva procentní body méně než loni.

Samotnému srovnání efektivity výuky s Hejného metodou a bez ní se v minulých letech věnovaly už i jiné průzkumy. Podobně jako aktuální studie jejich výsledky potvrzovaly, že žáci s Hejného metodou dosahují srovnatelných, resp. i lepších výsledků než ostatní.