logo školy
logo EU
  POKROČILÉ GRAFICKÉ EDITORY–GIMP DALŠÍ NÁSTROJE PRO VÝBĚR
Další lekce: Úvod program malování, Malování nástroje, Malování nástroje úpravy, Malování zajímavosti, Obrázky pro animaci, Tvorba animace1, Tvorba animace2, Animace dva pohyby, Animace pohyb pozadí, Malování výběry a koláže, Pokročilé grafické editory, Editory základy práce, Editory úpravy obrázků, Editory výběr, < || >  Vrstvy, Prolínání vrstev, Nastavení barev1, Nastavení barev 2, Návod1, Návod2, Návod3, Návod4
 
 






























































   
     
     
  !Tip
 
  Tyto výběry umí jen GIMP







   















   

   
 
 
GIMP Výběr
Program GIMP má proti programu Paint.NET další nástroje pro výběr a nabízí tak trochu větší možnosti pro lepší výběr části obrázku.

GIMP -  V minulé lekci jsme probrali první čtyři nástroje (Obdélník, Elipsa, Laso, Kouzelná hůlka)


Zbývá nám      ( Výběr dle barvy, Nůžky, Popředí )


Výběr dle barvy
  Výběr podle barvy je podobný jako kouzelná hůlka jen s tím rozdílem, že vybere barvu v celém obrázku, bez ohledu na to jestli jsou oblasti nějak spojené. Jak už název napovídá výběr se provede na základě podobnosti barev. Po kliknutí do obrazu se vybere oblast, která má podobnou barvu jako bod, na který jste klikli. Jak moc odlišné odstíny se zahrnou do výběru nastavíte v panelu nástrojů v nástroji Práh.

I zde musíme dobře zvolit správný počáteční bod. Práh se totiž počítá od barvy v místě kliknutí, proto není rozhodně jedno kam kliknu a dvě různá místa mohou znamenat dva různě velké výběry
.


Nastavení:
Práh můžeme nastavovat kliknutím do obrázku a tažením myší dolů nebo nahoru.

Jak to funguje. Napřed označíme část obrázku, pokud chceme přidat další výběr tak, podržíme klávesu SHIFT a klikneme v obrázku na jiné místo nebo použijeme jiný nástroj pro výběr. Když potřebujeme z výběru odebrat určitou část tak místo SHIFT podržíme CTRL). Pokud potřebujeme s výběrem posouvat stiskněte a držte klávesu ALT, myší můžete součet výběrů posunovat nebo dále zpracovávat.


Výběr zrušíte v nabídce VYBRAT > Nic nebo klávesovou zkratkou CRTL + SHIFT + A

Nahradit aktuální výběr Přidat k aktuálnímu výběru (Shift) Ubrat z aktuálního výběru (Ctrl) Průnik s aktuálním výběrem (Ctrl+Shift)







Vyhlazování: Výběr nebude kostrbatý, ale plynulý


Prolnout okraje: Okraj nebude ostrá přechodu dvou barev, ale barvy se budou postupně zesvětlovat až do ztracena


Zaoblené rohy: obdélník nebude mít ostré rohy, bude mít zakulacené rohy s nastavitelným poloměrem



Podobně jako u kouzelné hůlky je i u tohoto nástroje je potřeba mít velké zkušennosti nebo hodně zkoušet.  Jak nastavit práh a kam kliknout by byl výběr dokonalý. Můžeme se podívat na ukázky.




 











Výběr nůžkami (Inteligentní nůžky)
GIMP - Pomocí lasa jsme již pracovali a tento nástroj je velice podobný. Tento nástroj využijeme také na oblasti s ostrým přechodem barev. Také jako u lasa klikáme a vytváříme kontrolní body, jenže v tomto případě se nůžky samy snaží propojit body křivkami, které sledují linii mezi hranicí barev. Nemusíme tudíž vytvářet tolik bodů jako u Lasa. Pozor však na místa, kde kontrast není tak výrazný může dojít k vykreslení špatné křivky, která nemusí jít opravit. Nejde zde použít CTRL+Z na odebrání posledního bodu. Až oblast uzavřeme, tzn klikneme do prvního bodu výběru, můžeme ještě jednotlivé body přesouvat nebo dokonce přidat tam, kde se křivka vykreslila nepřesně. Až budeme s výsledkem spokojení, tak klikneme do středu ohraničené oblasti a dojde k převedení bodů na výběr.


Co se týká nastavení tak první dvě nastavení již známe.

Třetí nastavení Interaktivní hranice
 








Výběr popředí
  GIMP - výběr popředí je další nástroj pro výběr. Je ale určen jen pro objekty v popředí. Práce s tímto nástrojem je rozdělena do několika kroků. Jako první krok musíme po vybrání nástroje velmi jednoduše ohraničit objekt, který chceme vybrat. Viz obrázek 1, po uzavření ohraničení se výběr zamodří.

Nástroj se sám přepne na štětec, pomocí kterého vybereme odstíny uvnitř našeho objektu, čím více odstínů vybereme tím bude výsledný výběr přesnější.
Jakmile ukončíme nástroj štětec (pustíme levé tlačítko myši), upraví se zamodření na podle našich vybraných odstínů.


Jako u všech těchto nástrojů je potřeba, aby byl ostrý přechod mezi objektem a pozadí, pokud tomu tak není dopadne to jako v tomto případě a musí se hodně opravovat, aby výsledek byl dobrý.Nevybrané oblasti můžeme stejným způsobem pomocí štětce upravit, až budeme spokojeni s výběrem stiskneme klávesu ENTER.
Výsledek:



Celý postup si ukážeme ještě na jednom příkladu, kde už je rozdíl mezi barvami pozadí a objektu výrazný a ostře ohraničený.







U tohoto nástroje lze měnit:
Vyhlazování: zajistí hladké okraje ořezaných oblastí

Prolnout okraje:
hrana ořezu nebude ostrá, ale s přechodem do ztracena

Spojité:
zahrne do výběru také průhledné oblasti, jinak tyto oblasti nebudou vybrány

Interaktivní zlepšování:
nastavuje odlišnost odstínů, které do výběru budou zahrnuty, čím vyšší číslo tím vyšší odlišnost odstínů, tím větší oblast bude zahrnuta, jakou citlivost zvolit je tak trochu alchymie, musíte prostě zkoušet jaká citlivost je potřeba, abyste vybrali oblast jakou potřebujete. Problém je taky v tom, kam kliknout.

Stopa: (Malá stopa - velká stopa)






Barva popředí se dobře hodí k vybírání objektů s ostrými hranami. Tento nástroj má tu výhodu, že po porvím ohraničení objektu a zjištění nedostatků, tento výběr můžeme opravit, bez toho, abychom začínali znova. Ale pozor, nesmíme štětcem přetáhnout. V tomoto případě musíme začít znovu. Barva popředí je však stále dobrá pro výběr dobře ohraničených oblastí. Často se dobře hodí k výběru pozadí, pokud je vícebarevné. Problémem může být i nevyhlazené hrany a to v případě, že přechod mezi objektem  a pozadím je málo kontrastní.






Výběr oblasti je základní činností pro práci s grafikou. GIMP má v tomto ohledu mocnější nástroje než program Paint.NET. Některé z těchto nástrojů jsme si ukázali v této lekci. Jsou to:
Výběr dle barvy
Inteligentní nůžky
Barva popředí
Tyto nástroje využívají v výběru objektu nějaký algoritmus, což nevede vždy k dobrému výsledku.  U všech těchto nástrojů je potřeba, aby byl ostrý přechod mezi popředím a pozadím, a navíc aby kontrast mezi popředím a pozadím byl výrazný. V opačném případě bude výběr "okousaný", nebo budeme muset velmi upravovat původní výběr

!CHYBY

  • nesprávně volený nástroj, na to, co chci vybrat
  • snaha o rychlé dokončení, výběru, ten je pak nepřesný nebo zubatý


   

Důležité pojmy
  Výběr podle barvy, výběr popředí, Inteligentní nůžky

Další lekce: Úvod program malování, Malování nástroje, Malování nástroje úpravy, Malování zajímavosti, Obrázky pro animaci, Tvorba animace1, Tvorba animace2, Animace dva pohyby, Animace pohyb pozadí, Malování výběry a koláže, Pokročilé grafické editory, Editory základy práce, Editory úpravy obrázků, Editory výběr, < || >  Vrstvy, Prolínání vrstev, Nastavení barev1, Nastavení barev 2, Návod1, Návod2, Návod3, Návod4

Odpověz na otázky

  1. Jaké nástroje pro výběr má GIMP navíc?
  2. Jakou jsou podmínky pro použití těchto nástrojů?
  3. Na co slouží práh?
  4. Jakému nástroji se podobá výběr dle barvy, v čem jsou jejich výhodu oproti druhému nástroji?
  5. Jakému nástroji se podobají inteligentní nůžky, v čem jsou jejich výhody oproti druhému nástroji?


                                
  1. Co je to zvuk?
  2. Na jaké dvě skupiny dělíme zvuk?
  3. Jaké jsou tři vlastnosti zvuku?
  4. Jaký frekvenční rozsah člověk slyší?
  5. Vysvětlete svými slovy pojem dynamický rozsah
  6. Co je to zvuková karta?
  7. Jaká část zvukové karty převádí zvuk z alogovéhé veličivy (mikrofon) na digitální?
  8. Jaké převodníky máme?

  9. Bodů celkem: 0