GIMP
Výběr
Program
GIMP má proti programu Paint.NET další nástroje pro
výběr a nabízí tak trochu větší možnosti pro lepší
výběr části obrázku.
GIMP -
V minulé lekci jsme probrali první čtyři nástroje
(Obdélník, Elipsa, Laso, Kouzelná hůlka)
Zbývá nám
( Výběr dle
barvy, Nůžky, Popředí )
Výběr
dle barvy
Výběr podle barvy
je podobný jako kouzelná hůlka jen s tím rozdílem, že
vybere barvu v celém obrázku, bez ohledu na to jestli
jsou oblasti nějak spojené.
Jak
už název napovídá výběr se provede na
základě
podobnosti barev. Po kliknutí do
obrazu se vybere oblast, která má
podobnou barvu jako bod, na který jste
klikli. Jak moc odlišné odstíny se
zahrnou do výběru nastavíte v panelu
nástrojů v nástroji Práh.
I
zde musíme dobře zvolit správný
počáteční bod. Práh se totiž počítá od
barvy v místě kliknutí, proto není
rozhodně jedno kam kliknu a dvě různá
místa mohou znamenat dva různě velké
výběry.
Nastavení:
Práh můžeme nastavovat kliknutím do obrázku a tažením
myší dolů nebo nahoru.
Jak to funguje. Napřed označíme část obrázku, pokud
chceme přidat další výběr tak, podržíme klávesu SHIFT
a klikneme v obrázku na jiné místo nebo použijeme jiný
nástroj pro výběr. Když potřebujeme z výběru odebrat
určitou část tak
místo SHIFT podržíme CTRL). Pokud
potřebujeme s výběrem posouvat stiskněte a držte
klávesu ALT, myší můžete součet výběrů posunovat nebo
dále zpracovávat.
Výběr zrušíte v nabídce VYBRAT > Nic nebo
klávesovou zkratkou CRTL + SHIFT + A
Vyhlazování: Výběr nebude kostrbatý, ale plynulý
Prolnout okraje: Okraj nebude ostrá přechodu
dvou barev, ale barvy se budou postupně zesvětlovat až
do ztracena
Zaoblené rohy: obdélník nebude mít ostré rohy,
bude mít zakulacené rohy s nastavitelným poloměrem
Podobně
jako u kouzelné hůlky je i u tohoto nástroje je potřeba
mít velké zkušennosti nebo hodně zkoušet. Jak
nastavit práh a kam kliknout by byl výběr dokonalý.
Můžeme se podívat na ukázky.
Výběr
nůžkami (Inteligentní
nůžky)
GIMP -
Pomocí lasa jsme již pracovali a tento
nástroj je velice podobný. Tento nástroj využijeme také
na oblasti s ostrým přechodem barev. Také jako u lasa
klikáme a vytváříme kontrolní body, jenže v tomto
případě se nůžky samy snaží propojit body křivkami,
které sledují linii mezi hranicí barev. Nemusíme tudíž
vytvářet tolik bodů jako u Lasa. Pozor však na místa,
kde kontrast není tak výrazný může dojít k vykreslení
špatné křivky, která nemusí jít opravit. Nejde zde
použít CTRL+Z na odebrání posledního bodu. Až oblast
uzavřeme, tzn klikneme do prvního bodu výběru, můžeme
ještě jednotlivé body přesouvat nebo dokonce přidat tam,
kde se křivka vykreslila nepřesně. Až budeme s výsledkem
spokojení, tak klikneme do středu ohraničené oblasti a
dojde k převedení bodů na výběr.
Co se týká nastavení tak první dvě nastavení již známe.
Třetí nastavení Interaktivní hranice
Výběr
popředí
GIMP - výběr
popředí je další nástroj pro
výběr.
Je ale určen jen pro objekty v
popředí. Práce s tímto nástrojem je
rozdělena do několika kroků. Jako
první krok musíme po vybrání nástroje
velmi jednoduše ohraničit objekt,
který chceme vybrat.
Viz obrázek 1, po uzavření ohraničení se
výběr zamodří.
Nástroj
se sám přepne na štětec, pomocí kterého vybereme odstíny
uvnitř našeho objektu, čím více odstínů vybereme tím
bude výsledný výběr přesnější.
Jakmile ukončíme nástroj štětec (pustíme levé tlačítko
myši), upraví se zamodření na podle našich vybraných
odstínů.
Jako u
všech těchto nástrojů je potřeba, aby byl ostrý
přechod mezi objektem a pozadí, pokud tomu tak není
dopadne to jako v tomto případě a musí se hodně
opravovat, aby výsledek byl dobrý.Nevybrané
oblasti můžeme stejným způsobem pomocí štětce upravit,
až budeme spokojeni s výběrem stiskneme klávesu ENTER.
Výsledek:
Celý postup si ukážeme ještě na jednom
příkladu, kde už je rozdíl mezi
barvami pozadí a objektu výrazný a
ostře ohraničený.
U tohoto nástroje lze
měnit:
Vyhlazování:
zajistí hladké okraje
ořezaných oblastí
Prolnout okraje: hrana ořezu nebude ostrá, ale
s přechodem do ztracena
Spojité: zahrne do výběru také průhledné
oblasti, jinak tyto oblasti nebudou vybrány
Interaktivní zlepšování: nastavuje odlišnost
odstínů, které do výběru budou zahrnuty, čím vyšší číslo
tím vyšší odlišnost odstínů, tím větší oblast bude
zahrnuta, jakou citlivost zvolit je tak trochu alchymie,
musíte prostě zkoušet jaká citlivost je potřeba, abyste
vybrali oblast jakou potřebujete. Problém je taky v tom,
kam kliknout.
Stopa: (Malá
stopa - velká stopa)
Barva
popředí se dobře hodí k vybírání objektů s ostrými
hranami. Tento nástroj má tu výhodu, že po porvím
ohraničení objektu a zjištění nedostatků, tento výběr
můžeme opravit, bez toho, abychom začínali znova. Ale
pozor, nesmíme štětcem přetáhnout. V tomoto případě
musíme začít znovu. Barva popředí je však stále dobrá
pro výběr dobře ohraničených oblastí. Často se dobře
hodí k výběru pozadí, pokud je vícebarevné. Problémem může
být i nevyhlazené hrany a to v případě, že přechod
mezi objektem a pozadím je málo kontrastní.
Výběr oblasti je
základní činností pro práci s grafikou. GIMP
má v tomto ohledu mocnější nástroje než
program Paint.NET. Některé z těchto nástrojů
jsme si ukázali v této lekci. Jsou to:
Výběr dle barvy
Inteligentní nůžky
Barva popředí
Tyto nástroje využívají v výběru objektu
nějaký algoritmus, což nevede vždy k dobrému
výsledku. U všech těchto nástrojů je
potřeba, aby byl ostrý přechod mezi popředím
a pozadím, a navíc aby kontrast mezi
popředím a pozadím byl výrazný. V opačném
případě bude výběr "okousaný", nebo budeme
muset velmi upravovat původní výběr
|
!CHYBY
- nesprávně
volený nástroj, na to, co chci vybrat
- snaha o rychlé dokončení, výběru, ten je pak
nepřesný nebo zubatý
Důležité pojmy
Výběr
podle barvy, výběr
popředí, Inteligentní
nůžky