Nedostatky
malování
Malování
je nástroj pro základní úpravy obrázků a základní
kreslení. Ale víc se od něj čekat nedá.
- Má
problémy při ukládání JPG
(komprese
znehodnocuje obrázky obzvláště jednobarevné
plochy a čáry). Viz ukázky. Stejný obrázek
uložený jako JPG
a poté jako BMP.
- Malování
má slabé nástroje pro výběr (Obdélníkový výběr a
Volný výběr je dnes málo)
- Nezná vrstvy
- Nemá vyhlazování hran (není vhodný na nápisy)
- Má málo nástrojů, a u jednotlivých nástrojů je
malá možnost nastavení
- Neumí
pracovat s některými formáty
Pokročilý
grafický editor
Pokročilé
grafické editory řeší
všechny výše zmiňované nedostatky malování. Mají
pokročilé nástroje pro výběr, pracují s vrstvami.
Samozřejmě, že se bavíme o bitmapových editorech.
Kromě těchto editorů existují ještě editory
vektorové, ale k těm se dostaneme později.
Mezi nejznámější a nejlepší bitmapové editory patří
Adobe Photoshop.
Jenže tento editor je komerční (placený) a jeho
základní cena se pohybuje v desítkách tisíc. My se
ale budeme zajímat o bitmapové editory volně
dostupné a s češtinou. Mezi takové patří tři
zajímavé programy. GIMP, Paint.Net, PhotoFiltre.
Posledně zmiňovaný je sice oblíbený mezi studenty,
ale neumí pracovat s vrstvami takže jej vyloučíme.
Zbyly nám dva programy GIMP a Paint.Net a těmito
programy se budeme dále zajímat.
Oba programy si můžete stáhnout zde
SLUNEČNICE:
GIMP,
Panit.Net
NÁŠ WEB: GIMP,
Paint. Net 3.35 s CZ k 3.35 a potom Paint.Net
5.3.10 EN
Ikony a
instalace programů
Instalace programů probíhá
standardním postupem, spustím setup.exe
a v instalačním dialogu odklikávám kam se má
program nainstalovat, ....
Pokud chceme mít program Paint.Net v češtině je
potřeba první nainstalovat verzi 3.35, do ní
nainstalovat český jazyk, spustit program a teprve
poté instalovat poslední verzi.
Pracovní okna
Pracovní okna jsou podobná jako u programu s
malováním, vhledem k tomu, že se jedná a
mnohem více vybavené programy, mají pracovní okna
více plovoucích oken.
PAINT.NET
GIMP u programu
GIMP se můžeme setkat s jednou zvláštností.
Program neběží v jednom okně jak jsme zvyklí, ale
ve více na sobě nezávislých oknech. Režim jednoho
okna jde zapnout (OKNA>Režim jednoho okna)
Režim jednoho okna
Základní nástroje
pokročilých grafických editorů
Základní nástroje pokročilých grafických editorů jsou
podobné těm, které známe z malování. Tužka,
štětec, guma kapátko, text, plechovka, lupa,
...... U každého z těchto nástrojů můžeme provádět
nastavení.
Nastavení
nástrojů
Panit.Net - Vše, co jde na nástroji měnit se objeví
pod panelem nástrojů (v tomto případě je to šířka
štětce a druh výplně)
GIMP - Vše,
co jde na nástroji měnit se objeví na levé straně
ve spodní části (v tomto případě krytí, velikost,
úhel, Aplikovat chvění, Plynulé tahy, ....)
Výběry
Výběr (označení) (angl. Select)
Nástroje
pro výběr jsou určeny k vybírání částí obrázku či
vrstev tak, abyste na nich mohli pracovat, aniž byste
ovlivnili nevybrané části. Každý nástroj má své
vlastnosti, ale jednotlivé nástroje pro výběr také
řadu společných vlastností. My výběr známe
z malování, kde jsme výběr používali. V
programu malování jsme měli pouze dva nástroje. V
těchto programech můžeme pracovat s více nástroji,
stručně ji je představíme.
Laso
- laso se používá pro ruční výběr oblasti.
Laso dovoluje odebírat i přidávat oblasti, které mají
být součástí výběru. Po označení první oblasti podržte
klávesu [SHIFT] a přidejte další oblast. Pokud
označíte nějakou oblast a část z ní chcete vypustit,
označte si tuto oblast, stiskněte klávesu [CTRL nebo
ALT] a část této oblasti tažením myší odznačte. Pro
označení celého obrázku lze použít klávesovou zkratku
[CTRL]+[A].
Magická
hůlka - Magická hůlka označí oblast,
která má společnou barvu, odstín, sytost, průhlednost
atp. Výběr
začne tam, kam v obrázku kouzelnou hůlkou kliknete, a
rozšíří se dál po dalších pixelech, jejichž barva je
podobná pixelu počátečnímu. Práh podobnosti můžete
měnit tažením myši dolů nebo doprava. Čím dále jí
potáhnete, tím větší bude vybraná oblast. Používá
se např. při nahrazování barev v určitých částech
obrázku. Hodnotou tolerance nastavujete toleranci,
která určuje, který odstín barvy bude zahrnut do
výběru, a který již ne.
Gimp
má navíc ještě:
Výběr
dle barvy - Funguje podobně jako
kouzelná hůlka jen s tím rozdílem, že vybírá body se
stejnou barvou v celém obrázku, tedy ne jen ty, které
spolu sousedí.
Nůžky - Nůžky
jse používají, pokud chcete vybrat oblast ohraničenou
ostrým přechodem barev.
Klikáním
na hranice oblasti, kterou se snažíte vybrat,
vytváříte řadu kontrolních bodů. Nástroj tyto body
spojuje hranicí, která sleduje kontrastní hranice
barev nalezené v dané oblasti.
Při každém kliknutí levým tlačítkem myši se vytvoří
nový kontrolní bod spojený s předchozím křivkou, která
se snaží sledovat hrany v obrázku. Chcete-li výběr
ukončit, klikněte na první kontrolní bod. Křivku
můžete upravit tažením kontrolních bodů nebo
vytvářením nových. Když jste s tvarem křivky
spokojeni, klikněte kamkoliv dovnitř, křivka se tak
změní na klasický výběr.
Výběr popředí
- Zajímavý
výběrový nástroj. Vybírá objekty v popředí.Ručním
výběrem omezíme na přibližnou oblast, se kterou se bude
pracovat dále. Nástroj se pak automaticky přepne na
štětec, kterým vybereme zamýšlené barevné oblasti, v
tomto případě přibližně všechny barvy květu. Levé
tlačítko myši můžete pustit. Výsledný výběr nemusí být
dokonalý. Šedé body znázorňují místa, která ve výběru
nejsou, do modra je zabarveno pozadí snímku, které se do
výběru také nedostane. Chybějící místa můžeme stejným
způsobem, jako v předcházejícím bodu dokreslit.
Vrstvy
Vrstvy ( angl.
Layers) si lze zjednodušeně představit jako
průhledné fólie, které jsou naskládané na sobě, na každé
vrstvě (fólii) může být jiná část obrazu. Celkový obraz
dostaneme zobrazením všech vrstev. S jednotlivými
vrstvami můžeme samostatné pracovat, určovat jejich
průhlednost skrývat je či zobrazovat, měnit jejich
pořadí, ...... a těmito postupy můžeme měnit výsledný
obraz.
Máme čtyři obrázky v každé vrstvě jeden a můžeme je
libovolně jako fólie přehazovat. Viz příklad
Pořadí vrstev můžeme měnit, dále můžeme měnit
průhlednost vrstvy, všechny úpravy, které budeme
provádět provedeme vždy jen v jedné vrstvě.
1,3,2,4
3,4,2,1
1,4,3,2
1,3,4,2
1,2,3,4
3,4,1,2
GIMP s vrstvami
Paint.Net s vrstvami
S jednotlivými odlišnostmi od programu malování se
seznámíme v dalších lekcích.
Malování na složitější
úpravy nestačí, má slabé nástroje na ořez
objektu z obrázku a neumí pracovat s
vrstvami. Pokud chceme dělat úpravy např
fotografií nebo koláže, budeme potřebovat
pokročilý grafický editor. Takový editor umí
pracovat s vrstvami, umí vyhlazovat hrany,
má rozšířenější možnosti výběru části
obrázku.
Mezi nástroje pro výběr u pokročilých
grafických editorů patří laso a kouzelná
hůlka, dále zde máme výměry bod po bodu,
.....
Základní nástroje jsou stejné jako v
programu malování i práce s nimi je velmi
podobná, jen tyto nástroje mají větší
možnosti nastavení nástroje.
Pro vytváření koláží se neobejdeme bez
vrstev. Vrstvy si můžeme představit jako
průhledné fólie pod sebou. Tyto folie můžeme
přehazovat a vytvářet tak různé obrazy.
Cílem této lekce bylo seznámit vás s
možnostmi pokročilých grafických editorů.
|
!CHYBY
- Instalace
a práce v programu bez češtiny je
velice omezující
- Nevyužití
vrstev
- Pro
koláž je nutná dokonalá práce s myší
(perfektní tažení)
Důležité pojmy
Koláž, výběr,
laso, magická
hůlka, Gimp,
Paint.Net, setup.exe, Adobe
Photoshop
|
Další lekce: Úvod program malování, Malování nástroje, Malování
nástroje úpravy, Malování
zajímavosti, Obrázky pro animaci,
Tvorba animace1, Tvorba animace2,
Animace dva pohyby, Animace
pohyb pozadí, Malování výběry a
koláže, < || >
Editory základy práce, Editory
úpravy obrázků, Editory výběr,
GIMP -výběry, Vrstvy,
Prolínání vrstev, Nastavení
barev1, Nastavení barev 2, Návod1, Návod2,
Návod3, Návod4 |
Odpověz na otázky
- Co je to koláž a
jak vzniká?
- Jaké znáš výběry?
- Musím pro koláž
vždy používat nástroj výběr?
- Jaké jsou nevýhody
programu malování?
- Co by měl mít
pokročilý grafický editor?
|
|
|
|