Co je to animace
Animace vzniká
poskládáním obrázků, na kterých se něco mění a jejich
postupným zobrazováním.
Ze souborových typů zvládá animaci souborový
typ GIF (obrázek s
možností animace), SWF
(flash) a AVI (video).
My se v naší výuce zaměříme na nejednoduší formu animace a to je
souborový typ GIF.
Souborový
typ GIF je obrázek. Tento souborový typ má
oproti jiným obrázkům např. JPG
nebo PNG dvě
další vlastnosti:
1. Umí
udělat jednu barvu průhlednou
2. umí vytvořit z obrázků animaci.
Obou
vlastností budeme využívat
Jak vzniká
animace
Animace vzniká tak, že si
namalujeme obrázky, na kterých se něco mění. To můžeme
udělat v programu malování, se kterým jsme se
seznámili v minulých lekcích. Z namalovaných
obrázků sestavíme animaci v programu, který umí tvořit
animace.
Programy, které umí
vytvářet animace jsou:
1. Placené -
Zoner Gif Animator, Anim
Shop, ......
2. Zdarma (Freeware, GNU) - MS GIF animator,
PhotoScape, GIMP,...
Postup vzniku
animace
Jako
první naší animaci si vytvoříme balónek, který
bude se bude odrážet od podlahy a stropu obrázku.
Jak animace bude plynulá závisí na množství
obrázků. Platí pravidlo čím více, tím plynulejší
animace. Ukážeme si na příkladu.
4
obrázky
9 obrázků
18 obrázků
Malování
obrázků pro animaci
Spustíme
si program malování. nastavme velikost papíru
300x300 pixelů.
Namalujeme balónek doprostřed stránky.
Pohyb
vyvoláme tak, že s balónkem budeme pohybovat
směrem dolů, tak aby se nám nezměnila X souřadnice
v programu malování.
Po naražení na podlahu se balónek odrazí a bude
směřovat vzhůru. Tam se zase odrazí a skončíme
tak, kde jsme začali.
Každou
pozici uložíme do samostatného adresáře BALÓNEK.
Pod názvy 1.BMP, 2.BMP, 3.BMP, 4.BMP, ... resp. (.GIF pokud budete
používat MS GIF Animator)
Postupně
si tak uložíme obrázky
Další
animací bude siloměr natahující se pod
závažím
Obrázky pro animaci
připravíme v malování nebo jiném grafickém
editoru a to tak, že namalujeme obrázky,
které se budou nějak měnit. Musíme však dát
pozor, aby nám obrázek neposkakoval ze
strany na stranu. U balónu a i siloměru
musíme hlídat, aby se nám předměty nehýbaly
od osy X. |
!CHYBY
- Různý
posun objektů, vniká dojem různé
rychlosti pohybu
- Poskakující
objekty, posun objektu není po
přímce
- Nesprávné
pořadí snímků
Důležité pojmy
animace,
GIF, SWF,
AVI, JPG,
PNG, Zoner
Gif Animator, Anim
Shop, GIF animator,
PhotoScape,
GIMP,...