Kreslící nástroje
Najdeme
v záložce Domů
Probereme si jednotlivé nástroje, jak se používají a
co vše se u nich dá nastavit.
Tužka
Tužka
slouží na kreslení
čarou od ruky. Můžeme nastavovat tloušťku čáry
(nabídka nebo klávesovou zkratkou CTRL a + nebo –).
Dále můžeme nastavovat barvy.
Malovat čáru lze levým i pravým tlačítkem.
Levým
tlačítkem maluji
barvou 1,
pravým
tlačítkem maluji
barvou 2.
Pokud při malování držím klávesu SHIFT kreslím
čáry svislé a vodorovné nebo pod úhlem 45°.
Guma
Guma
slouží na mazání přesahujících čar, nepovedených
tahů štětcem, nebo jiným nástrojem. Nezapomeňte na
CRTL + Z (někdy je jednodušší vrátit se o
krok zpět a malovat znovu).
U gumy mohu nastavovat tloušťku
(nabídka nebo klávesovou zkratkou CTRL a +
nebo –) a
barvu jakou se bude gumovat (to je rozdíl od
klasické gumy). Vždy se gumuje barvou 2
(barvou pozadí)
Pomocí gumy se dají
velice elegantně měnit barvy u již
namalovaných objektů. Jako barvu 1 nastavím
barvu, kterou chci změnit, jako barvu 2
nastavím barvu, ze kterou chci měnit a pravým
tlačítkem myší přejedu objekt. Barvy se
vymění. Guma gumuje jen barvu nastavenou jako
barva 1 zbytek barev nechá původní.
Plechovka
Plechovka
slouží na vybarvování uzavřených objektů
(pravidelné tvary, nepravidelné nakreslené od
ruky) : pokud objekt není uzavřen barva se
vylije ven a vybarví se i to co nepotřebujeme.
Pokud se to stane použijte CRTL
+ Z nebo příkaz ZPĚT. A nejděte neuzavřenou část
a opravte ji. Pro plechovku se dají nastavovat
barvy.
Levým
tlačítkem vybarvuji barvou 1, pravým
tlačítkem vybarvuji barvou
2.
Štětec
Štětec
slouží na kreslení
pomocí širší čáry od ruky. Štětec umožňuje kreslit čáry
s různým vzhledem a texturou. Nabídka štětců je sice
pestrá, ale pokud budeme chtít následně použít plechovku
můžeme použít jen první tři štětce, protože ty mají
ostrý okraj tahu. Zatímco ostatní tam mají přechod do
ztracena, což dělá problém plechovce při vybarvení.
UKÁZKY JEDNOTLIVÝCH ŠTĚTCŮ
U
štětce mohu nastavovat tloušťku tahu
štětce (nabídka nebo klávesovou zkratkou CTRL
a + nebo –) a
barvu jakou se bude malovat. Levým
tlačítkem maluji barvou 1, pravým
tlačítkem maluji barvou 2.
Tvary
Tvary
slouží na kreslení
geometrických útvarů (čtverec, obdélník,
elipsa, ovál, trojúhelník, mnohoúhelník,
šipky, a jiné tvary, .....). Celý
seznam tvarů (Úsečka,Křivka,Ovál,Obdélník a
Zaoblený obdélník,Trojúhelník a Pravoúhlý
trojúhelník,Kosočtverec,Pětiúhelník,
Šestiúhelník,Šipky – Šipka doprava, Šipka doleva,
Šipka nahoru, Šipka dolů,Hvězdy – Čtyřcípá hvězda,
Pěticípá hvězda, Šesticípá hvězda,Popisky (Zaoblený
obdélníkový popisek, Oválný popisek,
Obláček),Srdce,Blesk)
Pokud
při malování držím klávesu SHIFT kreslím čtverec
nebo kružnici nebo rovnostranný trojúhelník
nebo pravidelný pětiúhelník.
U
tvarů mohu nastavovat tloušťku čáry (nabídka
nebo klávesovou zkratkou CTRL a + nebo –)
a
barvu jakou se bude malovat. Levým
tlačítkem maluji barvou 1 (barva 2 je
výplň), pravým tlačítkem maluji barvou
2 (barva
1 je výplň).
Dále mohu nastavovat barvu výplně (vždy ta druhá,
kterou se nemaluje).
Také u tvarů se nám nabízí různé druhy výplní a
obrysů viz obrázek vlevo. Některé výplně a obrysy s
sebou přinášejí problémy v podobě plechovky, která
potom neumí objekt vybarvit nebo vybarvit okolí
objektu. Proto pokud předpokládáte, že objekt budete
vybarvovat plechovkou uvnitř nebo vně je potřeby být
opatrný u výběru obrysu a výplně..
Po
dokončení jsou tvary označeny. Tzn. že mohu měnit
tloušťku čar, barvy ohraničení a výplně. Mohu také
celý objekt zvětšit nebo zmenšit. Práci s
tvary ukončím kliknutím mimo.
Křivka
Speciálním
tvarem je křivka. Přesněji se nazývá
Bezziérova Křivka.
Tato křivka je zajímavá tím, že se dá modelovat ve dvou
bodech. Přesněji namaluji čáru a pomocí dvou bodů ji
ohýbám.
Po
dokončení je křivka označena. Tzn. že mohu ještě měnit
tloušťku čar, barvy ohraničení a výplně. Mohu také
celý objekt zvětšit nebo zmenšit. Práci s
křivkou ukončím kliknutím mimo.
Mnohoúhelník
Speciálním
tvarem je
také mnohoúhelník.
Mnohoúhelník
umožňuje vytvářet vlastní tvary s libovolným
počtem stran. Chcete-li nakreslit mnohoúhelník,
přetažením kurzoru nakreslete rovnou čáru. Pak klikněte
na body, kde požadujete další strany. Chcete-li vytvořit
strany v úhlu 45° nebo 90°, stiskněte a podržte při
vytváření jednotlivých stran klávesu SHIFT. Spojením
poslední a první čáry kreslení mnohoúhelníku dokončíte a
uzavřete tvar nebo dvakrát klikněte a tvar se uzavře
sám. Po dokončení je mnohoúhelník označen. Tzn. že mohu
měnit tloušťku čar, barvy ohraničení a výplně. Mohu také
celý objekt zvětšit nebo zmenšit. Práci s
mnohoúhelníkem ukončím kliknutím mimo.
Text
Text
slouží na vepisování textu do obrázků.
Nastavení je podobné jako v jednoduchém
textovém editoru. Mohu nastavit písmo,
velikost, barvu písma, barvu pozadí. Dále
mohu nastavit velikost pole, do kterého se
píše. Průhledným a neprůhledným
určuji, zda se nastaví barva pozadí za
textem nebo pozadí za textem bude
průhledné. Práci s textem ukončím
kliknutím mimo, do té doby mohu vše měnit,
jakmile kliknu mimo, práce s textem se
ukončí a text se vloží do obrázku a již
jej nelze upravovat. Pokud jsem udělal
chybu jedinou možností je ZPĚT nebo CTRL +
Z.
Jestliže
chcete, aby bylo vyplněno pozadí oblasti textu, klikněte
ve skupině
Pozadí na tlačítko
Neprůhledné. Ve skupině
Barvy
klikněte na tlačítko
Barva 2 a
pak vyberte barvu pozadí, kterou chcete pro oblast textu
použít.
Nástroje na kreslení
jsou tyto: tužka, štětec, tvary, křivka,
text, guma a plechovka.
Veškeré malování funguje tak, že vyberu
nástroj, tloušťku čar, barvu čáry a výplně
(pokud je) a kreslím
Tloušťku čáry
nastavím buď z nabídky nebo CRTL + nebo -
Barvu 1 využívám levým tlačítkem myši, barvu
2 pravým tlačítkem myši
Pokud při kreslení držím SHIFT, tak u čáry a
mnohoúhelníku kreslím rovně, o tvarů kreslím
čtverec, kruh, pravidelné úhelníky
U štětce mám na výběr několik možností, ale
ne všechny jsou vhodné pro pozdější práci s
plechovkou
U tvarů mohu nastavit barvu výplně a barvu
čáry mohu si zvolit z několika nabídek, ale
ne všechny jsou vhodné pro pozdější práci s
plechovkou
|
!CHYBY
- Nevyužití
funkce ZPĚT, Opravování
chyb gumou nebo překreslováním
- Nepřesnou
při práci (přetahy, nedotažené
čáry)
Důležité pojmy
Bezziérova
křivka