Výběr
Nástroje
pro výběr slouží
pro označení (ořezání)
části obrázku, se kterou pak mohu dále pracovat
(kopírovat, přesouvat, měnit barvu, zmenšovat,
zvětšovat, uplatňovat filtry či jiné úpravy).
GIMP -
Volba možností u jednotlivých nástrojů
Paint.NET -
Volba možností u jednotlivých nástrojů
V
programu GIMP je více nástrojů pro ořez, proto máme
větší možnosti rozhodnout se pro správný nástroj v
dané situaci.
Obdélníkový
výběr a elipsa
GIMP -
známe již z programu Malování, ale zde máme možnost
dalšího nastavení. Můžeme zde nastavit např. přesnou
velikost výběru, poměr stran a řadu dalších vlastností.
Výběr můžeme umístit a jeho velikost nastavit
tažením myší, umístění (lze upravit i později).
Výběr
zůstane aktivní, dokud neuděláte další, nebo ho
nezrušíte.
Nastavení:
Režim výběru - pomocí tohoto nastavení můžeme
přidat nebo odebrat další obdélníkový výběr, odebrat ze
současného výběru nebo udělat průnik obou výběrů. Toto
nastavení můžeme kombinovat i s dalšími nástroji
pro výběr.
Jak to funguje. Napřed označíme část obrázku, pokud
chceme přidat další výběr tak, podržíme klávesu SHIFT
a nakreslíme nový obdélník nebo použijeme jiný nástroj
pro výběr. Když potřebujeme z výběru odebrat určitou
část tak
místo SHIFT podržíme CTRL). Pokud
potřebujeme s výběrem posouvat stiskněte a držte
klávesu ALT, myší můžete součet výběrů posunovat nebo
dále zpracovávat.
Výběr zrušíte v nabídce VYBRAT > Nic nebo
klávesovou zkratkou CRTL + SHIFT + A
Vyhlazování: Výběr nebude kostrbatý, ale plynulý
Prolnout okraje: Okraj nebude ostrá přechodu
dvou barev, ale barvy se budou postupně zesvětlovat až
do ztracena
Zaoblené rohy: obdélník nebude mít ostré rohy,
bude mít zakulacené rohy s nastavitelným poloměrem
Paint.NET -
známe již z programu Malování, ale zde máme možnost
dalšího nastavení. Můžeme zde nastavit např. přesnou
velikost výběru, poměr stran a řadu dalších
vlastností.
Obdélníkový
nebo elipsovitý výběr nakreslíme tažením myši
se stisknutým levým tlačítkem.
Výběr
zůstane aktivní, dokud neuděláte další, nebo ho
nezrušíte.
Stisknete-li klávesu SHIFT při výběru obdélníka nebo
elipsy, výběr se udělá do čtverce, resp kružnice, tak
jak to znáte z malování.
Nastavení:
Režim výběru. pomocí tohoto nastavení můžeme
přidat nebo odebrat další obdélníkový výběr, odebrat
ze současného výběru nebo udělat průnik obou výběrů.
Toto nastavení můžeme kombinovat i s dalšími
nástroji pro výběr.
Jak to funguje. Napřed označíme část obrázku, pokud
chceme přidat další výběr tak, podržíme klávesu CTRL
a nakreslíme nový obdélník nebo použijeme jiný
nástroj pro výběr. Když potřebujeme z výběru odebrat
určitou část tak
místo CTRL podržíme ALT). Pokud
potřebujeme s výběrem posouvat stiskněte a držte
klávesu ALT, myší můžete součet výběrů posunovat
nebo dále zpracovávat.
Výběr
zrušíte v nabídce klávesovou zkratku
CTRL+D, v menu je to ÚPRAVY > ODZNAČIT
Laso
(Volný výběr)
GIMP - Pomocí
lasa
lze vybrat jakýkoliv tvar z obrázku, pomocí tažení myší.
Abychom si mohli usnadnit činnost můžeme s lasem
pracovat tak, že klikáme do bodů, a ty se propojí
přímkou. Jak bude vypadat výsledný výběr (i samotný
ořez), záleží na tom jak dobře a přesně umím pracovat s
myší a také na trpělivosti.
Dvojkliknutím spojíme počáteční bod s koncovým, pokud
nejsou shodné. Stejně jako v předchozích výběrech můžeme
změnit režim pomocí tlačítka nebo držením kombinací CTRL
nebo SHIFT a přidávat/odebírat z aktuálního výběru.
Zapnuté
Vyhlazování
Zapnuté Prolnutí okraje
Paint.NET
-
Pomocí
lasa lze vybrat jakýkoliv tvar z
obrázku, pomocí tažení myší. Stále je
spojený počáteční bod s aktuálním
koncovým, pokud nejsou totožné. Přesnost
výběru záleží na šikovnosti při kreslení
čáry. Stejně jako v předchozích výběrech
můžeme změnit režim pomocí tlačítka nebo
držením kombinací CTRL nebo ALT a
přidávat/odebírat z aktuálního výběru.
Tam,
kde je rovný delší úsek nemusíme vkládat
tolik bodů a můžeme body dávat dále od
sebe, ale tam, kde je ohyb musíme bodů
dát více. A to tolik, aby přímky mezi
body kopírovali ohyb natolik, aby tento
ohyb nebyl zubatý, ale kulatý jako
podklad. viz obrázek. Čím kvalitnější
výběr chceme udělat, tím si oblast,
kterou vybíráme musíme zvětšit lupou.
Ohraničení oblasti výběrem můžeme
provádět také tažením myší, ale protože
tato činnost je náročná, jak na manuální
zručnost při práci s myší, tak na
kvalitní myši nebude tato možnost asi
příliš využívaná.
Obě varianty však lze kombinovat a to
tak, že část ohraničení oblasti udělám
pomocí bodů a přímek rovnější úseky, a
část ručně oblé tvary.
Kouzelná
hůlka (Volný
výběr)
Paint.NET
-
pomocí magické
hůlky vyberete oblast na základě
podobnosti barev. Po kliknutí do obrazu
se vybere oblast, která má podobnou
barvu jako bod, na který jste klikli.
Jak moc odlišné odstíny se zahrnou do
výběru nastavíte v panelu nástrojů v
nástroji Odchylka.
Při
používání kouzelné hůlky je velmi
důležité dobře zvolit správný počáteční
bod. Odchylka se totiž počítá od barvy v
místě kliknutí, proto není rozhodně
jedno kam kliknu a dvě různá místa mohou
znamenat dva různě velké výběry.
Čím je číslo větší, tím více se toho
vybere.
Odchylka
85%
Odchylka 72%
Odchylka
53%
Odchylka 26%
Když stisknete klávesu CTRL, můžete přidávat do
výběru podle dalšího odstínu barvy, kliknutím na jiný
bod na obrázku s jinou Odchylkou.
Dále si můžete vybrat, jestli chcete možnost
Plechovka, kdy se vybere jen sousedící okolí (jako
byste vylili plechovku) nebo možnost Globálně, kdy se
vyberou všechny oblasti v obrázku, které mají stejnou
barvu se zvoleným bodem nebo vyhovují zadané odchylce.
Globální výběr podle zvolené barvy se dá udělat i
tak, že držíte stisknutý SHIFT, když klikáte na
obrázek kouzelnou hůlkou
GIMP - pomocí
magické hůlky vyberete oblast na základě
podobnosti barev. Po kliknutí do
obrazu se vybere oblast, která má
podobnou barvu jako bod, na který jste
klikli. Jak moc odlišné odstíny se
zahrnou do výběru nastavíte v panelu
nástrojů v nástroji Práh. Práh
podobnosti můžete měnit přímo v obrázku tažením myši
dolů nebo doprava, dále práh můžete změnit posunutím
šoupátka Práh v levé části okna. Čím dále jí potáhnete,
tím větší bude vybraná oblast.
U tohoto nástroje lze
měnit:
Vyhlazování: zajistí
hladké okraje
ořezaných
oblastí
Prolnout okraje: hrana ořezu nebude ostrá, ale
s přechodem do ztracena
Vybrat průhledné oblasti: zahrne do výběru
také průhledné oblasti, jinak tyto oblasti nebudou
vybrány
Práh: nastavuje odlišnost odstínů, které do
výběru budou zahrnuty, čím vyšší číslo tím vyšší
odlišnost odstínů, tím větší oblast bude zahrnuta, jakou
citlivost zvolit je tak trochu alchymie, musíte prostě
zkoušet jaká citlivost je potřeba, abyste vybrali oblast
jakou potřebujete. Problém je taky v tom, kam kliknout.
Práh podobnosti můžete měnit tažením myši dolů nebo
nahoru, ale citlivější bude nastavení pomocí nástroje
práh.
Kouzelná
hůlka se dobře hodí k vybírání objektů s ostrými
hranami. Tento nástroj má však své omezení: po
uvolnění myši, už ale nemůžete provádět žádné úpravy
prahů podobnosti barev a musíte začít od začátku.
Kouzelná hůlka je však stále dobrá pro výběr dobře
ohraničených oblastí nebo dolaďování nedokonalých
výběrů. Často se dobře hodí k výběru pozadí, pokud je
jednobarevné nebo téměř jednobarevné. Problémem
může být i nevyhlazené hrany viz obr.
K tomu
dochází v místech, kde kontrast mezi pozadím a
vybíranou oblastí není tak výrazný jako jinde
Výběr oblasti je
základní činností pro práci s grafikou. Tato
činnost je stejná nebo podobná ve
všech grafických editorech. Na výběr oblasti
máme několik nástrojů a je potřeba vybrat
ten nejvhodnější, aby výsledek splnil
očekávání. Můžu si vybrat z těchto nástrojů:
Obdélníkový nebo elipsovitý výběr -
vybírá oblast čtvercovou nebo obdélníkovou
Laso - vybírá oblast, kterou si sám zvolím a
ohraničím tažením myší, nebo klikáním
vytvářím body, které se samy propojují čárou
nebo křivkou.
Kouzelná hůlka - vybírá oblast, na základě
podobnosti barev, kterou si zvolím pomocí
citlivosti |
!CHYBY
- nesprávně
volený nástroj, na to, co chci vybrat
- zkoušení vhodného prahu nebo odchylky
- snaha o rychlé dokončení, výběru, ten je pak
nepřesný nebo zubatý
Důležité pojmy
Výběr,
ořez, laso,
magická hůlka,