Prolínání
vrstev
Vrstvy na sebe navzájem působí a mění
výsledný vzhled obrázků. My můžeme měnit různé režimy a
můžeme měnit průhlednost vrstev. Je to taková alchymie.
To znamená, že musíme hodně zkoušet. Prolínání vrstev se
používá na opravu barevného nádechu fotografií
nebo na vytvoření uměleckých fotografií. Podíváme se jak
na to.
Paint.NET V programu mám dvě vrstvy. Vrstva číslo 1 je
fotografie s leknínem a vrstva číslo 2 je obrázek ze 4
pruhy (černý, šedý, bílý, a červený přechod). U vrstvy
číslo 2 je nastavena průhlednost 50%
Obvyklý (normal) - Z každého obrázku vidíme trochu,
prolínají se, záleží na průhlednosti. Tento režim nemění
barvy.
Vícenásobný - Výsledek je vždy tmavší, bílá místa nemají
význam a jsou průhledná.
Součtový - Výsledek je vždy světlejší, černá místa
nemají význam a jsou průhledná.
Ztmavení - Tmavší místa se ztmaví a světlejší zůstanou
světlá jen tam, kde jsou světlá ve všech vrstvách. Bílá
je průhledná.
Zesvětlení - Světlá místa se zesvětlí a tmavá zůstanou
tmavá jen tam, kde se prolnou s tmavou
Odraz - používá se pro přidání lesklých objektů a
světlých míst.
Záření - je to stejné jako kdybyste přehodili vrstvy a
použili odraz.
Překrytí - tmavší místa se ztmaví a světlá jsou
zářivější
Rozdílový - vrstvy se odčítají, barvy se ztmaví. Bílá a
černá vždy vyprodukují bílou. Je to užitečné s efektem
mraky
Negace - podobně jako u rozdílového, ale barvy se
zesvětlí.
Projasnění - použije se vždy světlejší pixel z každé
vrstvy
Potemnění - použije se vždy tmavší pixel z každé vrstvy
Obrazovka - pixely jsou jasnější, černá je průhledná
XOR - používá se pro analýzu obrázků
GIMP - Vrstvy v GIMPU tvoří okno vrstev se
základními nástroji, menu Vrstvy, kde najdu všechny
nástroje pro práci s vrstvami.
Vrstvy potřebujeme pro
tvorbu koláží. Vrstvy si můžeme představit
jako průhledné fólie, které skládáme na
sebe. Na každé fólii může být část
výsledného obrázku. Folie můžeme mezi sebou
přehazovat a vytvářet tak různé obrázky
(měnit, to co bude v pozadí a co bude v
popředí, měnit průhlednost, skrýt nebo
zobrazit celou vrstvu, měnit velikost
objektů na jednotlivých vrstvách,
otáčet vrstvy, spojovat vrstvy, ......).
Výhodné je, že vše co provádím s jednou
vrstvou nijak neovlivňuje obrázky na
ostatních vrstvách. Práce s vrstvami je
velice podobná ve všech grafických
editorech, drobné rozdíly mohou být v
množství činností, které mohu s vrstvami
provádět.
|
!CHYBY
- nesprávně
volený nástroj, na to, co chci vybrat
- snaha o rychlé dokončení, výběru, ten je pak
nepřesný nebo zubatý
Důležité pojmy
Prolínání
vrstev