logo školy
logo EU
  POKROČILÉ GRAFICKÉ EDITORY–ZÁKLADY PRÁCE
Další lekce: Úvod program malování, Malování nástroje, Malování nástroje úpravy, Malování zajímavosti, Obrázky pro animaci, Tvorba animace1, Tvorba animace2, Animace dva pohyby, Animace pohyb pozadí, Malování výběry a koláže, Pokročilé grafické editory, < || >  Editory úpravy obrázků, Editory výběr, GIMP -výběry, Vrstvy, Prolínání vrstev, Nastavení barev1, Nastavení barev 2, Návod1, Návod2, Návod3, Návod4
 
 






























































   
     
     
  !Tip
 
  Typ PNG kombinuje výhody jak GIFu tak JPG, má sice trochu větší velikost jako JPG, ale umí průhledné pozadí. Animace je, ale stále výsadou typu GIF.







   















   

   
 
 
Otevírání a ukládání obrázků
Standardní dialogy otevřít a uložit stejné jako u ostatních programů. U programu Gimp je trochu jiné uspořádání okna, ale s tím si jistě poradíte. Co je důležité jsou formáty. Co se týká otevření umí oba programy všechny běžné typy souborů jako BMP, GIF, JPG, PNG.
Jenže pokud pracujete s vrstvami nebo různými filtry a uložíte soubor do výše jmenovaných formátů, dojde ke sloučení vrstev a ztrátě informací o filtrech. Proto každý grafický program má svůj vlastní typ, tak aby zůstaly zachovány tyto informace. GIMP má typ souboru XCF, a Paint.Net má typ PDN. Tyto typy určitě používejte, pokud budete mít rozpracovanou nějakou práci, zachovává všechny nastavení a informace o vrstvách navíc ukládá bezztrátově.

    


Jaký je rozdíl mezi jednotlivými možnostmi ukládání
Uložit: Při prvním uložení souboru se vás zeptá na cestu název a další informace o ukládaném obrázku. Při dalším ukládání ukládá obrázek na místo, které jsme určili při prvním uložení a již se na nic netpá. Pro urychlení lze použít klávesovou zkratku Ctrl+S.
V programu GIMP (pokud zvolíte tuto možnost můžete ukládat pouze jako typ XCF,
to bez rozdílu na tom, v jakém formátu byl obrázek otevřen. Pokud chcete ukládat v jiných formátech musíte použít volbu SOUBOR > Exportovat).

Uložit jako: Při ukládání souboru se vždy zeptá na název, formát a cestu. Po uložení na jiné místo nebo s jiným formátem se změní název i v hlavičce okna a nadále se pracuje se souborem v novém umístění.

Ostatní jen v programu GIMP

Uložit kopii:
Oproti předchozímu způsobu uložení je rozdíl, že soubor na novém místě se dále neupravuji, pracuje se s souborem v původním umístění (tedy předtím než jsme uložili kopii). Využívá se pro ukládání důležitých kroků při složitější práci.

Uložit šablonu: Každý soubor si můžete uložit jako šablonu, výchozí bod pro příští použití, pokud zpracováváte podobné soubory. Například si uložíte obrázek s nestandardním rozlišením a už vloženým rámečkem. Až budete upravovat další fotografii, při vytváření nového souboru zvolíte tuto šablonu a fotografii pak jen umístíte do připraveného rámečku.

Exportovat: Pokud v programu GIMP chceme ukládat s jakoukoliv jinou přílohou nedáváme SOUBOR > Uložit Jako..., ale SOUBOR > Exportovat

Typy souborů
Formát .pdn: typ vhodný pro rozpracovaný projekt nebo obrázek s více vrstvami. Tento formát je určen jen pro PAINT.NET, uchovává informace o vrstvách, nedělá kompresi ale žádný jiný program to neumí přečíst. Je proto vhodný jen na mezivýsledky.

Formát xcf:  typ vhodný pro rozpracovaný projekt, zachovává vrstvy, vektory, průhlednost. Tento formát je určen jen pro GIMP, uchovává informace o vrstvách, nedělá kompresi ale žádný jiný program to neumí přečíst. Je proto vhodný jen na mezivýsledky.

Formát .jpg je vhodný pro fotografie. Používá ztrátovou kompresi, a proto není vhodné si takto ukládat rozdělanou práci, a pak to znova otevřít a pokračovat v úpravách, protože komprese se tak aplikuje víckrát a kvalita obrázku jde dolů s každým dalším uložením. Při uložení se vám nabízí kvalita. Čím vyšší kvalita, tím nižší komprese a tím větší obrázek. Velikost obrázku v (kB) vidíte nahoře nad náhledem. Obecně je typ JPG pro ukládání fotografií na web či posílání mailem nejvhodnější.

Formát .gif je vhodný spíše pro webovou grafiku s méně barvami, umí jen 256 barev. Používá bezztrátovou kompresi.Není vhodní pro fotografie.

Formát .png  používá se pro obrázky na web (hlavně kvůli průhlednosti) ale velikost obrázku (kB) je většinou větší než u JPG.

Formát .tiff tiff se používá, pokud chcete z fotky udělat kvalitní tisk. Je dost velký, nepoužívá ztrátovou kompresi.

Komprese při ukládání
S kompresí obrázků se setkáme při ukládání obrázků. Komprese se používá ke snížení velikosti ukládaných dat. Pokud bychom nepoužívali kompresi mohly by být některé soubory moc velké. To známe již z malování.  JPG komprese je ztrátová, to znamená, že některé informace se z obrázku nenávratně ztratí. Ztrátová komprese využívá nedokonalost lidského oka k odstranění přebytečných dat. V praxi je množství odstraněných dat vyjádřeno v procentech a to číslem 0–100, přičemž 0 hodnota znamená nejhorší kvalitu a nejmenší objem ukládaných dat a u 100 je to naopak. Běžné hodnoty komprese se pohybují okolo 80%.
Při malých číslech bývá znát ztráta kvality, při vyšších se kvalita nezlepšuje (oko změny nepostřehne), ale roste velikost souboru. Ke ztrátě kvality však dochází vždy! Rozhodně nemá smysl zvyšovat kvalitu u již dříve uloženého obrázku.


Pokud vybereme typ JPG v obou případech po kliknutí na Uložit nám nabídne zvolit velikost komprese u JPG.



Komprese 100% a 80%
Komprese 50% a 25%
Komprese 10% a 1%


Změna velikosti obrazu

Změna velikosti obrázku je základní dovednost při práci s grafickým editorem. Touto změnou pouze obrázek zmenšíme, ale ve v obrazu zůstane zachováno.

V GIMPu otevřete obrázek a z hlavní nabídky vyberte Obrázek > Škálovat obrázek. Objeví se Vám dialog Škálování obrázku, kde lze zadat novou šířku a výšku. Důležitá je ikona řetězu vedle vstupních políček,
pokud je řetěz spojený, zachovají se proporce mezi šířkou a výškou (zůstane stejný poměr stran), pokud ne musím zadat každý rozměr zvlášť. Z jednotek se obvykle používají pixely (px) nebo procenta.





V Paint.Netu otevřete obrázek, potom z
hlavní nabídky vyberte Obrázek > Změnit Velikost. Objeví se Vám dialog Přenastavit, kde lze zadat novou šířku a výšku. Můžete vybrat, zda budete měnit velikost procentuálně nebo podle rozměrů (v pixelech). Doporučuji měnit velikost v procentech, snadno si to dokážeme představit např. čtvrtina, polovina, desetina. Jde to i v rozměrech, ale je to těžší na představivost. Pokud si představíte, že máte monitor s rozlišením 1600x1200 pixelů a obrázek zabírá celý monitor, asi si dokážete představit jakou část monitoru bude zabírat obrázek o rozměrech 1024x768. Velikost tisku nám ukazuje jak velký obrázek po změněn budeme moci vytisknout.





Platí, že čím menší velikost obrázku v pixelech,  tím menší velikost obrázku v kB.



Ořez obrázku

Někdy potřebujeme pouze část obrázku ať už z důvodu chybné kompozice při fotografování nebo z důvodu koláže. Dnes v době, kdy fotoaparáty mají předimenzované čipy a dělají fotografie s rozměry 3696x2448
a monitory mají zobrazení 1920x1200 si můžeme dovolit fotografii oříznout (vybrat z fotografie pouze část). Při ořezu musíme dodržet formát, obzvláště u fotografií, které si budete chtít nechat vyvolat, musíme dodržet poměr stran 3:2. Jak na to.

GIMP -
Otevřete obrázek nebo fotografii. V panelu nástrojů zvolte nástroj Ořezání. Vyberte tu část fotografie, kterou chcete vyříznout a klikněte dovnitř výběru nebo použijte ENTER. Můžete nastavit.


 

Paint.NET -  Otevřete obrázek nebo fotografii. V panelu nástrojů zvolte
Výběr obdélníku. Vyberte tu část fotografie, kterou chcete vyříznout. Můžete nastavit:
  1. poměr výšky a šířky, zvolte v panelu nástrojů pevný poměr a vedle nastavte poměr výšky a šířky (4:3, 3:2, ....)
  2. pevná velikost, zvolte v panelu nástrojů velikost a nastavte výšku a šířku (1600x1200, 1024x768 ....)
  3. obvyklou, zde si můžete vybrat oblast jakou chcete


Vlastní ořezání lze provést pomocí ikonky  v horní liště nebo klávesovou zkratkou ctrl+shift+x.


Oba programy umí pracovat s běžnými grafickými soubory a každý z nich má svůj vlastní formát, který nejde editovat v jiných grafických editorech. Tyto vlastní formáty jsou pro ukládání vrstev, filtrů, cest, a jiných nastavení. Gimp má XCF a Paint.Net má PDN.
Další formáty jsou:
BMP - nemá žádnou kompresi (neztrácí žádné informace z obrazu), soubor je příliš velký, není vhodný pro web
GIF - umí jen 256 a používá bezztrátovou kompresi, navíc umí průhlednou barvu a animace, nicméně malý počet barev z něj dělá typ pouze na webovou grafiku (tlačítka, nabídky, loga). Není vhodný na fotografie.
JPG - používá ztrátovou kompresi, její úroveň se dá nastavit, je vhodný na fotografie, má nejmenší datovou velikost ze zde jmenovaných formátů
PNG - pokus o kombinaci formátu GIF a JPG, používá ztrátovou kompresi, umí průhlednou barvu, má pnou paletu barev, neumí animace, datová velikost je větší jak u JPG
TIFF - nepoužívá kompresi, typ souboru pro profesionály, pro tisk velkých obrázků.
Komprese je
Změna velikost obrázku
Ořezání obrázku

!CHYBY

  • Instalace a práce v programu bez češtiny je velice omezující
  • Nevyužití vrstev
  • Pro koláž je nutná dokonalá práce s myší (perfektní tažení)


   

Důležité pojmy
  Gimp, BMP, GIF, JPG, PNG, XCF, PDN, Komprese, ztrátová komprese, bezztrátovou kompresi, průhlednost, kompozice

Další lekce: Úvod program malování, Malování nástroje, Malování nástroje úpravy, Malování zajímavosti, Obrázky pro animaci, Tvorba animace1, Tvorba animace2, Animace dva pohyby, Animace pohyb pozadí, Malování výběry a koláže, Pokročilé grafické editory, < || > Editory úpravy obrázků, Editory výběr, GIMP -výběry, Vrstvy, Prolínání vrstev, Nastavení barev1, Nastavení barev 2, Návod1, Návod2, Návod3, Návod4

Odpověz na otázky

  1. Jaké jsou formáty vlastní pro program GIMP a pro program Paint.NET?
  2. Jaké znáš další formáty, jaké jsou jejich výhody a nevýhody?
  3. Co je to komprese, kdy se s ní mohu setkat, jak komprese ovlivňuje kvalitu obrazu?
  4. Pokud ukládám fotografii a nastavím kompresi 20%, budu moci použít takovýto soubor pro tisk fotografie?
  5. Jaké komprese je vhodná pro obrázky na web?
  6. Kde jsem při ukládání udělal chybu, viz obr.?
ZDROJE:
ZMĚNA VELIKOSTI:
OŘEZ: http://docs.gimp.org/2.2/cs/gimp-tool-crop.html,

                                
  1. Co je to zvuk?
  2. Na jaké dvě skupiny dělíme zvuk?
  3. Jaké jsou tři vlastnosti zvuku?
  4. Jaký frekvenční rozsah člověk slyší?
  5. Vysvětlete svými slovy pojem dynamický rozsah
  6. Co je to zvuková karta?
  7. Jaká část zvukové karty převádí zvuk z alogovéhé veličivy (mikrofon) na digitální?
  8. Jaké převodníky máme?

  9. Bodů celkem: 0