| 0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y |
Z ||| | |
|
|
| 0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y |
Z ||| | |
Adobe
Photoshop
|
Photoshop je bitmapový grafický editor pro tvorbu
a úpravy bitmapové grafiky (např. fotografií)
vytvořený firmou Adobe Systems. Adobe Photoshop je
pro úpravu obrázků a fotografií jeden z
nejznámějších programů a de facto profesionální
standard. V anglickém jazyce se stále běžněji
vyskytuje slovo photoshop a photoshopping ve významu
digitálně upravovat (zejména retušovat) obrázky a
fotografie v digitální formě (ať už v Adobe
Photoshop nebo jiném programu). |
animace
|
Animace vzniká poskládáním obrázků za
sebou, které se průběžně mění v čase a způsobují
dojem pohybu. Přitom se u každého obrazu animace
mění jen malý detail. Používá se při tvorbě
animovaných gifů .
Formát gif dovoluje poskládat v sobě několik obrázků
a sestavit z nich animaci. Musíte na to mít nějaký
speciální program, většinou se to jmenuje
"GIFAnimator". V grafickém editoru si připravíte
obrázky, které v animátoru poskládáte, nastavíte
časování a uložíte do formátu gif. Animované gify se
ve stránkách používají úplně stejně jako normální
gify, což je fantastická výhoda.
|
Anim
Shop
|
Výkonný a vysoce kvalitní nástroj na vytváření
efektů a optimalizaci grafiky pro návrháře webových
stránek.
Pomocí programu lze jednoduše vytvářet tlačítka,
reklamní proužky a další zajímavé animace, které
často vidíte na internetových stránkách. Můžete
použít některé z integrovaných funkcí, jako jsou
třeba přechody a různé další efekty. Jedná se tedy o
konkurenci k programu Image Ready od Adobe.
|
AVI
|
Audio
Video Interleave, známější pod zkratkou AVI,
je formát multimediálního souboru. Soubory typu AVI
mohou obsahovat zvukovou i video stopu, což umožňuje
synchronní přehrávání videa a zvuku. Je považován za
zastaralý formát, má značné nedostatky, které
zvětšují velikost souboru víc, než je nezbytné.
Navzdory těmto problémům zůstává AVI populární mezi
komunitou sdílející videa díky vysoké kompatibilitě
s existujícími programy. |
|0 | A | B
| C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y | Z ||| | |
Barevná hloubka
|
je termín používaný v počítačové grafice, který
popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy
nebo pixelu v bitmapovém
obrázku nebo rámečku videa. Toto pojetí je
také známé jako počet bitů na pixel, zejména je-li
uvedeno spolu s počtem použitých pixelů. Větší
barevná hloubka zvětšuje škálu různých barev a
přirozeně také paměťovou náročnost obrázku či videa.
- 1bitová barva (21 = 2 barvy) také
označováno jako Mono Color (nejpoužívanější je,
že bit 0 = černá = a bit 1 = bílá )
- 4bitová barva (24 = 16 barev)
- 8bitová barva (28 = 256 barev)
- 16bitová barva (216 = 65 536 barev)
také označováno jako High Color
- 24bitová barva (224 = 16 777 216
barev) také označováno jako True Color
- 32bitová barva (232 = 4 294 967 296
barev) také označováno jako Super True Color
(někdy také jako True Color)
- 48bitová barva (248 = 281 474 976
710 656 = 281,5 biliónů barev) také označováno
jako Deep Color
16b
8b
4b
1b |
Barevný
přechod
|
plynulý přechod z jedné barvy do druhé. Gradient (gradient).
|
Beziérova křivka
|
nesprávným pravopisem Beziérova křivka,
pojmenovaná po francouzském inženýru Pierru
Bézierovi, je jednou z mnoha parametrických křivek.
Umožňuje interaktivní vytváření a modifikaci jejího
tvaru. Jak napovídá název, jedná se o
zobecnění Bézierových křivek. Pokud chce uživatel
změnit tvar Bézierovy křivky, tak musí vybrat
příslušný řídící bod a změnit jeho polohu. To nemusí
být vždy jednoduché a vyžadujete jistou zkušenost.
|
BMP
|
BMP (Windows Bitmap) je počítačový formát
pro ukládaní rastrové grafiky.Známe jej z programu
Malování.
Obrázky BMP jsou ukládány po jednotlivých
pixelech, podle toho, kolik bitů je použito pro
každý pixelu je možno rozlišit různé množství
barev (tzv. barevná hloubka): 2 barvy (1 bit na
pixel), 16 (4 bity), 256 (8 bitů), 65 536 (16
bitů), nebo 16,7 miliónů barev (24 bitů).
Osmibitové obrázky mohou místo barev používat
šedou škálu (256 odstínů šedi).
Soubory ve formátu BMP většinou nepoužívají
žádnou kompresi. Z tohoto důvodu jsou obvykle BMP
soubory mnohem větší než obrázky stejného rozměru
uložené ve formátech, které kompresi používají. V
praxi se pro ukládání obrázků vyžadujících
zachování všech informací používají spíše novější
formáty JPG, PNG, GIF.
Velikost nekomprimovaného obrázku v bajtech lze
přibližně vypočítat podle vzorce:
(šířka v pixelech) * (výška v pixelech) *
(bitů na pixel / 8)
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z |||
| |
Chytrý fotoaparát
|
digitální fotoaparát, je fotoaparát
s operačním systémem, kde se dají nahrát aplikace,
fotoaparát s WIFI, internetovým prohlížečem,
napojení na sociální sítě, možnost upravovat
fotografie v různých aplikacích, GPS,..
|
Chytrý telefon
|
(smart
phone čti sma:rt foun v českém překladu chytrý
telefon) je mobilní telefon, který
využívá pokročilý operační systém s grafickým
rozhraním a umožňuje práci v aplikacích, které
umožní instalaci nebo úpravy programů. Takovými
operačními systémy jsou například: Symbian OS,
Windows Mobile, Windows Phone, iOS, Android, PalmOS.
Co umí chytré telefony: práce s internetovým
prohlížečem, práce v kancelářském balíku, práce s
emailovým klientem, práce se soubory, přehrávač
hudby a videa, podpora paměťových karet,
synchronizace s počítačem, velmi často
prostřednictvím internetu, GPS čip.
Mezi nevýhody patří slabé zabezpečení a malá výdrž
baterie.
|
Čtečka
paměťových karet
|
zařízení, které
čte paměťové karty, dnešní čtečky většinou
spojují více slotů pro paměťové karty, označují se
podle počtu např. 6v1 (6
in one čti six in van).
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Digitální
fotoaparát
|
je fotoaparát, zaznamenávající obraz v
digitální formě, soubor na paměťové kartě. Tento
obraz může být zobrazen displeji fotoaparátu nebo
prohlížen v PC. Základní funkcí digitálního
fotoaparátu je snímání statických obrazů do podoby
tzv. digitální fotografie a umožnit tak jejich další
zpracování, např. pomocí běžného počítače. Dnešní
fotoaparáty umožňují nahrávání videa ve Full HD,
fotit makro, používat ZOOM, používat různé režimy
sníh, voda, portrét, upravovat fotografie přímo ve
fotoaparátu. Dále se umí připojit pomocí WIFI a
odeslat fotografii, ....
PRINCIP:
Jádrem přístroje je světlocitlivá plocha snímače na
bázi technologie CCD nebo CMOS. Na plochu senzoru je
promítán obraz přes systém optických čoček v
objektivu. Světelná energie, která přichází ze
snímaného prostoru (scény), je v jednotlivých
pixelech (obrazových bodech) převáděna na elektrický
signál a uložena v podobě vázaného náboje. Vzniklý
datový proud je pak pomocí mikroprocesoru různě
upravován a převeden do některého grafického formátu
používaného pro záznam obrazových dat, např. raw,
JPEG nebo TIFF.
Výsledný datový soubor je uložen zpravidla na
paměťové médium v podobě paměťové karty nebo
vestavěné paměti. |
DPI
|
DPI je zkratkou anglického výrazu [dots
per inch čti dots per inč], v
překladu body a palec, a používá se jako základní
parametr určující kvalitu tiskáren a skenerů. Jak
říká sám název, jde o počet tiskových bodů na
vzdálenost jednoho palce (délková míra). V
současnosti je nejběžnějším rozlišením u tiskáren
600dpi, u starších typů 300dpi. Vyjímkou dnes však
nejsou ani tiskárny zvládající rozlišení 1200dpi.
Pokud výrobce udává rozlišení vyšší, tak v současné
době jde zpravidla o rozlišení docílené speciálním
softwarovým vybavením. U skenerů je situace podobná,
běžné rozlišením je 1200dpi, u starších typů 600dpi.
Nejlepší zvládající rozlišení 2400dpi. |
Drag
and drop |
[drag and drop čti
drag end drop]
Táhni a pusť. Jedná se o způsob přesouvání
objektů. Např. chci pět souborů vyhodit do koše,
označím je chytnu (najdu na ně a stisku levé
tlačítko myši a držím jej stisknuté), najedu nad koš
a pustím levé tlačítko. Potvrdím vyhození do koše. A
je to. Stejně mohu přesouvat objekty po ploše.
|
|0 | A | B | C | D | E
| F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
|
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Fotoaparát
|
je zařízení sloužící k pořizování a
zaznamenání fotografií. Každý fotoaparát je v
principu světlotěsně uzavřená komora s malým otvorem
(nebo nějakou složitější optickou soustavou –
objektivem), jímž dovnitř vstupuje světlo, a nějakým
druhem světlocitlivé záznamové vrstvy na druhé
straně, na níž dopadající světlo kreslí obraz. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y | Z ||| | |
GIF
|
formát souboru. GIF také používá
kompresi, ale neztrátovou, takže jsou GIF
soubory větší než JPG, ale zato jsou přesné
(zachovávají barvy a kontury). Může se v něm
vyskytovat maximálně 256 barev. Jedna z barev se
může označit jako průhledná (tu prohlížeč
potom nezobrazí), gify též podporují animace.
Na Internetu záleží na každém bitu, a proto čím jsou
obrázkové soubory menší, tím lépe. Kvůli omezenému
množství barev není vhodný pro fotografie. Na rozdíl
mezi Gif a Jpg a png se můžete podívat zde: gif,
jpg, png |
Gif
Animator
|
Microsoft GIF Animator slouží k vytváření, úpravě
a optimalizaci animovaných GIFů. Nyní můžete
jednoduše rozhýbat vaše GIFy |
GIMP |
neboli GNU Image
Manipulation Program („GNU program pro
úpravy grafiky“) je svobodná multiplatformní
aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky.
Používá se zejména pro úpravy fotografií, tvorbu
webové grafiky a podobné účely. Kromě široké škály
rastrových nástrojů obsahuje i některé vektorové
funkce, které jsou užitečnou pomůckou při práci s
rastrovou grafikou (cesty, písma atd.). GIMP je dnes
oficiální součástí projektu GNU. GIMP je dostupný
zdarma včetně zdrojových kódů pod licencí GPL.
|
GNU
|
Zkratka GPL. Volně šiřitelný software, konkrétně
freeware. Tento soubor licenčních podmínek byl
vytvořen neziskovou organizací Free
Software Foundation. Programy šířené
pod tímto konceptem musejí být šířeny spolu se
zdrojovým kódem. Uživatelé mohou bezplatně používat
program, provádět úpravy tohoto programu i využívat
zdrojový kód pro tvorbu vlastních aplikací, avšak
pod podmínkou, že zůstane k dispozici informace o
tvůrcích původní verze a dále informace o
provedených změnách a jejich autorovi, přičemž
pozměněný nebo nově vytvořený program musí být opět
šířen pod stejnou licencí. Postupem času k této
původní licenci přibyla ještě upravená verze
označovaná jako Lesser
GNU Public License. Tyto dvě licence
jsou nejčastěji používanými licenčními podmínkami
pro software šířený včetně zdrojového kódu (Open
Source). |
Grafická
karta
|
Grafická karta nebo také
videoadaptér je součástí počítače jejímž
úkolem je vytvářet grafický výstup na monitoru,
grafické výpočty atd. Připojena je většinou přes PCI-Express slot.
Grafická karta může být i integrovaná na základní
desce počítače nebo součástí procesoru. Pokud je
grafická karta integrovaná, lze ji vypnout a
nahradit grafickou kartou dedikovanou, osazením do
příslušného slotu na základní desce.
Každá grafická karta obsahuje "grafický procesor",
což je výpočetní jádro grafické karty. Obsahuje také
řadič paměti a svou vlastní RAM Zpracovává 3D
geometrii na 2D obraz, zobrazitelný na zobrazovacím
zařízení.
Grafická karta může obsahovat různé výstupy a
vstupy. My už známe VGA, DVI, mezi další patří
S-VIDEO, HDMI, Compozite Video, ...
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
HTM, HTML
|
formát
souboru obsahující webovou srtánku. Soubor je
editovatelný v jakémkoliv grafickém editoru.
Např. v poznámkovém bloku. Při poklepání na tento
soubor se otevře prohlížeč internetu (asociovaný s
touto koncovkou).
|
Http
|
komunikační protokol pro internetovou komunikaci,
v našem případě prohlížení WWW stránek
|
|0 | A | B |C
| D | E | F | G | H | I
| J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
ICO
|
přípona pro ikony
|
Inteligentní
nůžky |
Inteligentní nůžky jsou velmi zajímavým nástrojem
– spojují některé vlastnosti lasa, cest a řadu
svých jedinečných vlastností. Nůžky jsou užitečné,
pokud chcete vybrat oblast ohraničenou ostrým
přechodem barev. Nůžky se používají tak, že
klikáním na hranice oblasti, kterou se snažíte
vybrat, vytváříte řadu kontrolních bodů neboli
uzlů. Nástroj tyto body spojuje hranicí, která
sleduje kontrastní hranice barev nalezené v dané
oblasti. Pokud máte trochu štěstí, odpovídá takto
nalezení hranice hranicím oblasti, kterou se
snažíte vybrat.
Při každém kliknutí levým tlačítkem myši se
vytvoří nový kontrolní bod spojený s předchozím
křivkou, která se snaží sledovat hrany v obrázku.
Chcete-li výběr ukončit, klikněte na první
kontrolní bod (kurzor se změní, pokud jste na
správném místě). Křivku můžete upravit tažením
kontrolních bodů nebo vytvářením nových. Když jste
s tvarem křivky spokojeni, klikněte kamkoliv
dovnitř, křivka se tak změní na klasický výběr.
|
Invertovat
|
převrátit, obrátit, zvrátit. Invertovat výběr =
vyměnit výběr (to co bylo označené nebude a naopak
to, co nebylo označené bude označené). Invertovat
barvy = otočit barvy za opačné (negativ) |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
JPG
|
(čti
džeipeg, ale užívá se též počeštěné výslovnosti
jépeg ) formát grafického
souboru s vnitřní kompresí. Používá metodu ztrátové
komprese používané pro ukládání počítačových obrázků
ve fotorealistické kvalitě. Formát souboru, který
tuto kompresi používá, se také běžně nazývá JPEG.
Nejrozšířenější příponou tohoto formátu je .jpg,
.jpeg, .jfif, .jpe, nebo tato jména psána velkými
písmeny. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K
| L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Klonování
objektů
|
je kopírování objektů, zkopíruje zdrojovou oblast
do jiné části obrázku |
Koláž
|
Pojem „koláž“ se přenesl do dalších oborů, v nichž
se užívá sestřihu a spojení různých částí do nového
celku.
|
Komerční
software
|
je takový software, který je šířen za úplatu. To
znamená, že pokud produkt chcete používat, musíte za
to tvůrci zaplatit. Takový software je obvykle možné
používat jen dle ppodmínek jeho licence. Tyto
podmínky bývají k přečtení před instalací produktu.
|
Kompaktní fotoaparát
|
zvaný „kompakt“ je typ fotoaparátu,
který je svými rozměry skutečně kompaktní (malé
rozměry, snadno uložitelný). V dnešní
době jsou vyráběny téměř jen digitální fotoaparáty,
z nichž kompaktní jsou nejvíce masově
rozšířené. Jejich základními rysy jsou tedy
malé (kapesní) rozměry,
jednoduché použití a nevýměnné části (objektivy,
blesky a akupacky).
kompaktů se nevyskytují zrcadla. Digitální
kompakty hledáček postrádají a v reálném čase
zobrazují výslednou fotografii na displeji.
Fotoaparát je většinou napájen li-ion
baterií, nebo AA bateriemi. Většinou má
elektronicky ovládaný optický zoom (od 3× až 5×),
tzv. ultrazoomy mají
zoom až 25×. Vybaven je LCD displejem, který
zobrazuje právě snímanou scénu a nebo umožňuje
zobrazovat nasnímané fotografie z paměti. O
snímání se stará CCD čip. Snímky jsou uloženy v
interní flash paměti, nebo častěji na paměťové
kartě (SD, xD, ...). Vše je ovládáno elektronicky,
uživatel mačká tlačítka.
|
Kompatibilní
|
vlastnost různých zařízení nebo programů pracovat
dohromady nebo na společném souboru. Kompatibilní
jsou dvě zařízení, které lze ve větší nebo menší
míře zaměnit, protože mají stejná rozhraní,
protokoly, instrukční kódy a podobně.Kompatibilní
jsou dva programy nebo aplikace, které fungují na
obou počítačích nebo operačních systémech. |
Kompozice |
Kompozice nebo pravidla kompozice je souhrn
pravidel a doporučení pro uspořádání prvků na
fotografii. Pravidla obsahují různá doporučení, jako
například soustředit hlavní motiv na střed, nebo do
některé z třetin nebo na zlatý řez. Dalším důležitým
faktorem je vyvarování se zmatečných nebo rušivých
prvků.
Kompoziční
techniky:
Pravidlo zlatého řezu
Pravidlo třetin
Pravidlo lichého počtu
Pohybová neostrost
Hloubka ostrosti
Plány
Vyjádření prostoru
Pohled shora dolů
Pohled zdola nahoru
Výřez
|
Komprese
|
komprese dat znamená zmenšování datové velikosti u
souborů
- bezeztrátová komprese – komprese dat, při
které nedochází ke ztrátě informace, např
archivy, obrázkový formát GIF, ....
- ztrátová komprese – komprese informací
(obvykle v multimediálních souborech), při níž
dochází ke ztrátě částí informací např. formáty
MP3, MPG, JPG
- komprese jpg
JPEG byl navržen tak, aby se ztrácely pouze
informace, které jsou lidským okem
přehlédnutelné. Malé změny barev není snadné
lidským okem rozeznat tak, jako třeba změny v
jejich intenzitě. Proto se také ztrátová
komprese metody JPEG chová mnohem šetrněji k
šedé složce obrazu, než k barvám. JPEG se hodí
především na fotografie, a proto se také jeho
hardwarová implementace velice často používá u
digitálních fotoaparátů. Pokud si vezmete
složitější obrazový objekt, pak zanedbáním
některých nepodstatných detailů celkový dojem
neovlivníte. Problém však vyvstává v rozhodnutí,
které části obrázku jsou nepodstatné. Ztrátové
komprese se liší také v tom, jaké informace se
rozhodnete omezovat. Mohou to být informace o
barvách, geometrických tvarech na obrázku apod.
Právě na omezení barevné informace je založena
celá metoda JPEG.
|
Komprimace
|
viz komprese
|
Kopírování
|
přenášení dat na nové místo na nějakém paměťovém
médiu přičemž data na původním zůstanou zachována,
vytvářím kopii (data existují 2x) |
Kurzor
|
Kurzor (ukazatel ) ukazuje, kde se na obrazovce
nacházíme. Tento ukazatel může mít několik podob v
závislosti na tom, co provádíme za činnost, nebo co
dělá počítač.
Mezi dalšíkurzory patří
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Laso
|
používá pro vybrání oblasti v obrazku. Geometrický
tvar oblasti se definuje tažením myši nebo klikáním.
|
Licence
|
pomocí licence autor umožňuje uživatelům používat
jeho autorské dílo, určitým způsobem a za určitých
okolností. Licence u softwaru je k přečtení před
instalací programu. Je potřeba ji přečíst a
dodržovat. Pokud dojde k porušení licence, má autor
právo na náhradu škody. Licence dělíme do určitých
typů Freeware, Shareware, Demo, GNU/GPL, komerční
software. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M
| N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Malování
|
Malování (též Paint,
MS
Paint, dříve Paintbrush)
je velmi jednoduchý grafický editor pracující s
rastrovou grafikou, dodávaný téměř se všemi verzemi
operačního systému Microsoft Windows. Program umí
pracovat (tedy je otevřít i uložit) s bitmapami
(24bitové, 256barevné, 16barevné a monochromatické,
všechny s koncovkou souboru .bmp), JPEG, GIF (bez
animací nebo průhlednosti, přestože verze z Windows
98 a Windows 95 tyto technologie začaly později
podporovat), PNG (bez průhlednosti) a TIFF (bez
podpory vícero stránek).
|
Magická
hůlka
|
označí oblast, která má společnou
barvu, odstín, sytost, průhlednost atp. Používá se
např. při nahrazování barev v určitých částech
obrázku.
Hodnotou tolerance nastavíte mez,
která určí zda bude oblast zahrnuta do výběru nebo
již nikoliv
|
MegaBajt
|
násobek jednotky informace BYTE (BYTE
čti bajt jednotka B), označuje se KB a
obsahující 1024*1024 bajtů |
Mobilní
telefon
|
viz chytrý telefon
|
Myš
|
Je vstupní polohovací zařízení sloužící k ovládání
počítače podobně jako klávesnice, avšak jednodušším
a příjemnějším způsobem. Na obrazovce myš zastupuje
kurzor myši. Dnes známe: optickou myš, bezdrátovou
myš, herní myš, touchpad, trackball, dotykovou
obrazovku....
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Naklonění
|
Nástroj Naklonit slouží pro naklápění
obrázku. Naklápění je známé spíše jako deformace
smykem. Tažením lev. tlač. myši doleva, doprava je
naklápění vodorovné, tažením dolů, nahoru je
naklápění svislé.
|
Nekoprinovaný
|
BMP je rastrový nekoprimovaný obrázek,
tzn že celý rasrt (mřížka) je uložen bit po bitu.
Některé obrázky používají kompresi (zmenšení pomocí
ztráty nedůležitých informací - okem
nepostřehnutelných) např. JPG, GIF. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O
| P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Otočení
|
nám umožňuje otočit obrázek, výběr či
vrstvu. Tažením levým tlačítkem myši otáčíme výběr
volně, s klávesou CTRL otáčíme po krocích 15 stupňů.
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P
| Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y | Z ||| | |
Palec
|
měrná jednotka v anglicky mluvících zemích, předod
na milimetry je 1" = 25,4 milimetrů.
Tato jednotka se používá na stanovení rozměrů
monitorů (úhlopříčka) 17", nebo velikosti pevných
disku 3,5".
|
Paměťová karta
|
Výměnné paměťové médium, používané v mobilních
elektronických zařízením na ukládání dat. Ukládání
probíhá elektronicky, nemá točivé součástky, proto
má nízkou spotřebu. Pokud chceme přečíst paměťové
karty v PC, potřebujeme čtečku paměťových karet.
Typy paměťových karet jsou SD (Secure Digital), MMC
(Multimedia Card), CF (Compact flash), XD (XD
Picture Card) a díky rozšíření výrobků Sony také
Sony MS (Memory Stick). Nejpopulárnější paměťová
karta je SD.
Mnohé karty dodávají výrobci v modifikacích s malými
rozměry.
Třída |
Zápis
MB/s |
Čtení
MB/s |
; |
Class 2 |
4 |
2 |
Class 4 |
10 |
4 |
Class 6 |
18 |
8 |
Class 10 |
25 |
10 |
|
PDN |
Přípona programu Paint.NET - nekomprimuje obsah,
zachovává vrstvy, filtry a jiná nastavení, která
jdou i po uložení a opětovném otevření měnit a
upravovat, bez ztráty informací nebo kvality.
|
Perspektiva |
Perspektiva je optický jev, jenž způsobuje to, že
se vzdálené objekty jeví zdánlivě menší než objekty
blízké. Jev způsobuje také to, že u stejných objektů
postavených za sebou do jedné řady se objekty
vzdálenější od pozorovatele jeví blíže u sebe
(perspektiva tedy způsobuje optické zkracování
linií). Perspektiva také způsobuje jiný jev, totiž
to, že dvě či více rovnoběžných linií (např. koleje)
se směrem k horizontu opticky zužují. Bod, kde se
obě rovnoběžné linie setkávají, se nazývá úběžník.
Jedná se však pouze o myšlené čáry a myšlené body,
které v reálném světě fakticky neexistují.
Perspektivní zobrazení je běžně užíváno také v
deskriptivní geometrii, v technickém kreslení a
dalších oborech lidské činnosti.
|
PhotoFiltre
|
Photofiltre je grafický editor použitelný zdarma
pro nekomerční a výukové účely. PhotoFiltre je
kompletní editovací program pro fotografie. Jeho
hlavní výhodou je cenová dostupnost a obrovská
spousta funkcí a možností, které budete jen těžko
hledat u některých jiných programů |
PhotoScape
|
Prohlížeč a editor fotografií
Volně šiřitelná aplikace Photoscape je prohlížeč a
editor fotografií s užitečnými funkcemi a nástroji:
Prohlížení fotografií na lokálním disku, prohlížení
fotografií z vybraných adresářů ve formě slideshow.
Editace fotografií: změna velikosti, úpravy jasu i
barev, vyvážení bílé, různé filtry, odstranění
efektu červených očí, tvorba mozaiky, vkládání textu
a další.
Možnost editace fotografií v dávkách
Nástroje pro tvorbu animovaných obrázků ve formátu
GIF
Nástroj pro konverzi RAW do JPG
Podpora tisku portrétů a průkazových fotografií
|
PNG
|
formát souboru s grafickým obsahem. (Portable
Network Graphics – anglicky přenosná
síťová grafika; oficiální výslovnost zkratky je
„ping“) je grafický formát určený pro
bezeztrátovou kompresi rastrové grafiky. Byl vyvinut
jako zdokonalení a náhrada formátu GIF. PNG má 24
bitovou barevnou hloubku, nemá tedy jako GIF omezení
na maximální počet 256 barev.. PNG tedy do jisté
míry nahrazuje GIF, nabízí více barev a lepší
kompresi, umí také průhlednost. Neumí však animace.
|
Pixel
|
nejmenší jednotka v
digitální rastrové (bitmapové)
grafiky. Představme si jej jako jeden obrazový bod
na monitoru, resp. jeden bod obrázku zadaný svou
barvou.
Body na obrazovce tvoří čtvercovou síť a každý pixel
je dán souřadnicemi. U barevných obrazovek se každý
pixel skládá ze tří svítících obrazců odpovídajících
základním barvám - červené, modré a zelené. Pixely
také slouží pro určování rozlišení monitorů skenerů,
tiskáren, webkamer, fotoaparátů, ....
|
Pokročilý
grafický editor
|
Editor, ketrý umí pracovat s vrstvami, vybírat
obkekty s obrazu enbo fotografie a obsahuje další
grafické nástroje.
|
Prolínání
vrstev |
V pokročilých bitmapových editorech se pro
složitější úpravy využívá vrstev. Už samotný název
napovídá, že obrázky se budou vrstvit (skládat) na
sebe, podobně jako si oblékáte tričko, mikinu a
bundu. Vrstvy se mohou navzájem ovlivňovat,
přidávat, mazat, duplikovat a správných nastavením
prolnutí vrstev získáme finální obraz.
|
Průhlednost |
Průhlednost pixelu znamená, že pokud bitmapový
obrázek s definovanou průhledností překrývá jiný
obrázek, původní obrázek na pozadí bude zobrazen v
daném bodě pixelu s intenzitou danou průhledností
pixelu obrázku na popředí. |
Průhledný
výběr
|
Při práci s vybranou oblastí v Malování máme
možnost nastavit průhlednost pozadí výběru (spodní
obrázek).
|
Překlopení
|
Pokud chceme obrázek vodorovně či svisle převrátit
tak použijeme nástroj Překlopení.
Typ převrácení je
vodorovně nebo svisle. |
Přípona
|
(file name extension čti
fail neim ikstenšn) je část názvu
souboru, oddělená tečkou . od názvu souboru.
Přípona názvu souboru má většinou délku 1 až 4
znaky. Její význam je v určení typu a obsahu souboru
tzn. formát souboru. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R
| S | T | U | V | W | X
| Y | Z ||| | |
Registrace
|
Uživatel registraci provede většinou přes internet
nebo vyplněním registrační karty. Poskytne při té
příležitosti některé své kontaktní údaje, které
umožní, aby dostával informace související s určitým
produktem nebo nabídkou firmy. Registrace je též
nutná pro doložení legálního vlastnictví licence,
pokud chce uživatel čerpat služby bezplatné
technické podpory. U některých produktů registrace
zajišťuje také dodávky aktualizací.
|
RGB
|
Když
použijeme červené, zelené a modré světlo (Red,
Green a Blue – někdy
označované zkratkou RGB). Kombinací všech
tří RGB barev vznikne bílá barva. Barevná televize,
počítačový monitor, scanner a jevištní osvětlovací
technika pracuje tímto způsobem. Složením
(kombinací) dvou základních barev vzniknou odvozené
(sekundární) barvy:
každá barva je vyjádřena jako trojkombinace tří
základních barev - červené (Red),
zelené (Green)
a modré (Blue).
Zastoupení každé barvy můžeme vyjádřit číslem 0 až
255, což je 8 bitů, barvy jsou tři, tedy celkem
potřebujeme 24 bitů pro vyjádření libovolné ze 16
miliónů možných barev. |
Rozlišení
|
udává kolik bodů (též se
můžete setkat s termínem "pixelů")
je monitor schopen zobrazit
na šířku a kolik na výšku. Pro normální práci je
minimem rozlišení 800x600 pixelů (800 na šířku a 600
na výšku), které je optimální při použití patnácti
palcového monitoru. Pomalu ale jistě se stává
standardem rozlišení 1024x768, běžný monitor by pak
měl ještě zvládnout rozlišení 1280x1024. Vyšší
rozlišení je nutné pouze pro náročnější nasazení,
například v grafických studiích nebo předtiskové
úpravě. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
SD
|
(Secure Digital čti
sekjur didžitl zkratka SD) je
paměťová karta používaná v přenosných zařízeních
jako jsou digitálních fotoaparátů, přenosných
počítačů a mobilních telefonů.
Jako médium je použita flash paměť. SD karty byly
vytvořeny na základě formátu MultiMediaCard (MMC),
ale oproti tomuto staršímu formátu jsou silnější.
Protože se vše zmenšuje i zde existuje alternativa
v podobě micro SD.
|
setup.exe
|
instalační program, setup.exe
nainstaluje programové části, knihovny a další
soubory do počítače. Instalační program také
většinou provádí zápis do registru operačního
systému.
|
Skener
|
vstupní zařízení, které převádí
(digitalizuje) obrazovou předlohu, tento převod
probíhá po řádcích, kdy předloha je osvětlována
žářivkami a odražené světlo je vedené ke zpracování
do převodníku.. Senzory převodníku přijímají
obrazovou informáci, která je do PC posílaná ve
formě digitálního signálu. |
Složka
|
(také Adresář) je v informatice
organizační jednotka v souborovém systému na datovém
médiu. Adresář sdružuje na disku dokumenty (soubory)
a další složky (podadresáře) a slouží k tomu, aby si
je uživatel mohl uspořádat. Adresáře tvoří na disku
stromovou strukturu. |
Software
|
[angl. měkké zboží, čti
softvér] označuje vlastní informace
a instrukce vkládané do počítače nebo uložené v
pamětech. Jsou to všechny programy, data či kódy s
nimiž počítač pracuje BIOSem počínaje a WORDem
konče.
Je to tedy vlastně předpis určující, co má počítač s
vloženými daty dělat, jaké aritmetické a logické
operace má s nimi provádět, aby byla vyřešena daná
úloha a získány potřebné informace. Software můžeme
rozdělit na opearční systémy a programy.
V souvislosti se softwarem jsou licence. Pravidla za
jakých můžeme software použítat. |
Soubor
|
Soubor je nositelem informace,
Obsahem souboru mohou být různá data. Mnoho souborů
reprezentuje jediný objekt a obsahuje jenom jeden
druh dat (například textový dokument, počítačový
program, obrázek, zvukový záznam), ale existují i
soubory složené (archivní soubory, knihovny, ISO
obrazy disků), které obsahují množství dílčích
objektů a souborů; také kancelářské dokumenty mohou
obsahovat vložené objekty (např. obrázky a tabulky),
u multimediálních i jiných souborů mluvíme o
kontejnerech, které mají vlastní formát a mohou
obsahovat několik objektů (obraz, zvuk, titulky)
různých formátů, přičemž formát jednotlivých složek
není příliš závislý na formátu kontejneru. Podle
toho, jak má být obsah souboru interpretován lze
soubory rozdělit na textové a binární. |
SWF
|
Přípona .swf je zkratkou
Shockwave Flash. Jedná se o grafický vektorový
formát, který se nejčastěji používá v grafických
banerech, v jednoduchých animacích a v online hrách
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
Tablet
|
je polohovací
zařízení skládající se z pevné podložky s
aktivní, zpravidla obdélníkovou plochou a z
pohyblivého snímacího zařízení v podobě bezdrátového
pera. Tablet umožňuje ovládat počítač podobným
způsobem jako počítačová myš (ovládání kurzoru),
používá se ke kreslení volnou rukou, je přesnější a
přirozenější než myš. Tablety jsou citlivé i na tlak
a je možné měnit tloušťku a charakter čáry v
závislosti na tlaku na hrot pera. Rozměry tabletů se
udávají ve velikostech papíru A4, A5, A6. |
Tablet PC
|
je označení pro přenosný počítač ve tvaru desky s
integrovanou dotykovou obrazovkou, která se používá
na ovládání. Místo fyzické klávesnice se často
používá virtuální klávesnice na obrazovce nebo psaní
pomocí stylusu. Tablet je plnohodnotný počítač, má
procesor, datové uložiště, paměť RAM, webkameru,
čtečku karet, klávesnici, WIFI, BT, operační systém
a to vše je uloženo v desce vysoké 1 až 2 cm. Výdrž
tabletu na jedno nabití se 8 až 12 hodin, což
přeračuje 2x až 3x výdrž notebooků. Tablety dnes
vyrábí spousta firem mezi nejznámějí patří iPad
Apple, Samsung Galaxy Tab. |
Táhni a pust
|
metoda přesunu nebo kopírování dat (drag
and drop čti
drag and drop), označená
data přesunu na jiné místo. |
TIFF |
TIFF je formát pro ukládání fotografií a vychází
ze zkratky Tagged
Image File Format.
TIFF je tzv. kontejnerový formát neboli formát,
který dokáže nést různá obrazová data komprimovaná
různými kodeky. Kontejner je potom jen standardní
přenašeč opatřený všemi důležitými visačkami (tagy),
které vnitřní formát správně identifikují a
popisují. Díky tomu je TIFF velmi flexibilní formát,
který dokáže kombinovat různé obrázky uvnitř jednoho
souboru, dokáže používat různé barevné hloubky,
různé způsoby komprese atd. |
Tiskárna
|
Tiskárna je výstupní zařízení,
které slouží k převodu dat uložených v elektronické
podobě na papír nebo fotopapír, kompaktní disk apod.
Tiskárnu připojujeme k počítači kabelem USB, LPT,
LAN, ale může fungovat i samostatně přes WIFI nebo
Bluetooth nebo může být součástí multifunkčních
zařízení společně se skenerem. |
Transformace
|
Mezi transformační nástroje patří sedm nástrojů
sloužící ke změně tvaru, velikosti či polohy
obrázku, výběru, vrstvy či cesty. Každý z
transformačních nástrojů má dialog s volbami a
informační dialog pro zadání parametrů. |
typ souboru
|
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W |
X | Y | Z ||| | |
|
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V
| W | X
| Y | Z ||| | |
Volný
výběr
|
|
Vrstvy
|
Vrstva v pojetí grafiky je průhledná folie s
částmi obrazu. V grafice jsou vrstvy využívány ke
složení 2 a více vrstev (průhledných folií s určitým
motivem) dohromady jejich překrytím k výslednému
sloučenému obrazu či doplnění vlastního obrázku. |
Výběr
|
označení části obrázků nebo fotografií. Pro výber
můžeme použít různé nástroje podle charakteru výběru
a podle obrazových vlastností.
Obdélníkový, Eliptický, Laso, Magická hůlka,
Inteligentní nůžky, Podle dle barvy, Výběr
popředí, Cesty
|
Výběr
podle barvy
|
Nástroj Výběr podle barvy je určen k výběru
oblastí obrázku na základě podobnosti barev. Podobá
se nástroji Přibližný výběr (kouzelná hůlka).
Hlavním rozdílem je to, že kouzelná hůlka vybírá spojité oblasti,
zatímco Výběr podle barvy vybírá všechny pixely s
dostatečně podobnou barvou bez
ohledu na jejich umístění. |
Výběr
popředí |
Výběr oblasti obsahující určitý motiv v obrázku,
za pomoci nástrojů "Volný výběr" a "Kreslících
nástrojů" pro výběr popředí a pozadí.
Nástroj využívá několik kroků editace. V prvním
kroku je přednastaven nástroj Volný výběr , kterým
se vybírá přibližná část obrázku se kterým chceme
dále pracovat. V dalším kroku jsou použity metody
kreslícího nástroje Štětec , kterým v druhém kroku
vybereme barvy, které chceme použít ve výběru. V
třetím kroku pak odmazáváme chyby vzniklé předchozím
krokem za použití nástrojů "Označit popředí"
nebo "Označit pozadí". Entrem potvrdíme
zpracovaný výběr.
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y | Z ||| | |
|
|
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y|
Z ||| | |
XCF
|
XCF je grafický rastrový formát – nativní
souborový formát grafického editoru GIMP. Podporuje
ukládání všech obrazových informací, se kterými GIMP
pracuje - včetně vrstev, kanálů, výběrů, cest a
vodítek. Nepodporuje však ukládání historie změn. |
|0 | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X
| Y | Z |||
| |
Zoner
Gif Animator
|
Zoner GIF Animátor 5 je nástroj pro tvorbu obrázků
v animovaném formátu GIF. Pomáhá při tvorbě
"trikových banerů", představujících simulované
ovládací prvky Windows (dialogy, okna zpráv,
tlačítka apod.). Poskytuje funkce pro obnovení
původních stavů animace. Umožňuje volit nastavení
pozadí animace. Generátor textur v ZGA nabízí výběr
ze stovek typů podkladových textur. Lze nastavit
barvu pozadí animace pro průhledné obrázky. |
ZOOM
|
Optický zoom. Objektiv,
jehož ohnisková vzdálenost není pevná, ale je možno
ji v určitém rozmezí měnit, se nazývá Zoom. Na
fotoaparátu najdeme číslo 1x,2x, ...10x, toto číslo
určuje přiblížení fotografovaného objektu.
Digitální zoom. Princip Chybějící body
"roztaženého" výřezu obrázku jsou dopočítávány a
vlastně tedy umelým způsobem vyráběny. Přestože
digitální zoom žádnou další obrazovou informaci
nepřináší a jakýmsi roztažením snímku a
dopočítáním chybějících bodů tedy vlastně zhoršuje
kvalitu výsledného obrazu, má svoje uplatnění
zejména tam, kde fotograf uz předem ví, že nebude
využívat plných rozměrů obrázku, ale bude jej
naopak zmenšovat.
|
Zrcadlovka
|
je fotoaparát, kde k zobrazení scény
v hledáčku obraz prochází stejnou optikou, kterou se
fotí tzn. zrcadly (na rozdíl od aparátů, které mají
pro hledáček zvláštní průzor, eventuálně scénu
zobrazují elektronicky). Tyto typy fotoaparátů jsou
určeny pro pokročilejší fotografy a zpravidla mají
větší rozměry. |